Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en V70 2010 2.4d 2010 manuell där farthållaren börjat bete sig märkligt.
La på vintersulorna för några dagar sedan och sen dess ger inte farthållaren rätt utslag till motorstyrningen och detta sker bara i hastigheter över 80 km/h.

Det som händer är om jag gasar upp till låt säga 110km/h enligt mätaren och aktiverar farthållaren så låser farthållaren in ett värde på 114km/h medan mätaren fortsätter visa 110 km/h. Finns ej heller någom tillstymmelse till att motorstyrningen fått signal om att ta upp hastigheten till 114 km/h, utan diffen mellan hastighetsmätaren och farthållaren kvarstår. Tar jag då foten på gasen och gasar upp till 114 km/h och släpper gasen så fångar farthållaren upp mätarens 114 km/h. Först då visar hastighetsmätaren och farthållaren samma hastighet. Släpper jag då farthållaren och låser in ett nytt värde så är det samma visa igen, farthållaren låser in en högre hastighet än mätaren och återigen kan jag korrigera detta med gaspedalen.

De yttre faktorerna som ändrats är att jag gått från
sommardäck 245/45-18 till vinterdäck 245/35-18

Temperaturen har droppat till runt nollgradigt denna veckan.

Blir inte riktigt klok på detta.

Hur fungerar styrningen mellan mätare och farthållare?
Hur läses hastigheterna av?
Hastigheten mäts med hjulgivarna för ABS etc. Det finns ett krav på att hastighetsmätaren inte får visa för lite, oavsett vilka av de däckdimensioner som är godkända som du har. Något sådant krav finns inte på farthållaren.

Mer vanligt är att gå till smalare däck med högre profil på vintern. Du är nog den första jag hört talas om som gått till lägre profil på vinterdäcken. Därför finns det kanske inte så många med erfarenhet av just detta fenomen.
Som tidigare påpekats har du ju på tok för små vinterdäck, de är utanför tillåten avvikelse på 5%, du har 8,3% skillnad och då får du också dessa problem. Däcken är nästan 6cm för små på diametern. När hastighetsmätaren visar 100km/h så färdas du i knappt 92km/h. För att få det att lira korrekt i bilen så måste du programera om däckdimensionen i bilen dator, då är det bättre att ha korrekt däckdimension istället.
Nu kanske jag totalt missförstår problemet. Men kan någon förklara hur dimensionen på däcken påverkar skillnaden mellan hastighetsmätaren och den hastighet som visas digitalt för farthållaren?
Jag menar hur kan bilen veta att den de facto har en annan hastighet än vad mätaren visar på grund av däckdimensionen?
apersson850 skrev: lör 14 okt 2023, 23:47 Den skulle kunna veta genom att jämföra med GPS, men om de (Volvo) utnyttjar den möjligheten vet jag inte.
Det vore väl ett bra sätt att skapa problem eftersom det alltid kommer att diffa lite mellan gps och hastighetsmätare.. :-)
Tack för svaren.

Blev mycket fokus på dimensionerna och ja, det är tokigt. Men ingen av oss här tror jag skulle kasta iväg fyra fräscha vinterdäck bara för att det sitter på vid köpet. Tanken är att byta dessa mot 245/45-18 när det är dags.

Så att vi får en diff på den faktiska hastigheten som mätaren visar är jag helt med på. Det jag däremot inte är med på är hur farthållaren tar hastigheten. Jag trodde (och tror) tills nu att den tar samma hastighet som den mätaren visar. Bilen är inte utrustad med GPS som förarhjälp men frågan är om det ändå finns en GPS tracking på bilen och att farthållaren tar denna hastighet? Någon korrelation med vinterdäcken vill man gärna få det till då fenomenet dök upp vid bytet.

Så frågan är hur farthållaren läser av hastigheten?
Hedas skrev: sön 15 okt 2023, 13:16 ..Så frågan är hur farthållaren läser av hastigheten?
Ganska säkert med samma ABS-pulser från drivhjulen som hastighetsmätaren..
GPS tappar man av naturliga skäl i tunnlar och eventuell navigator tvingas gå över på död räkning utifrån ABS-pulserna.
Vore ju illa om farthållaren dog där :-D

Okej hur var körningen då? Jätte j[…]

Tyvärr så är det samma fel p&arin[…]

Det givarfästet passar ej till den länka[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är vi snart på rull! Startade upp mo[…]