Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hazzzze
Hej

Har problem med min v70 2016 T4(Bensinmotor), Motortempmätaren gick till max utslag, stannade bilen.Motorns kylfläkt gick på maxvarv och det luktade mycket varmt från motorn, inget vatten på marken under motorn.

Väntade ca 15 min startade om motorn, hörde ett plaskande ljud från motorn av rinnande vatten i ca 10 sekunder ,
motortempen gick ner till normalt värde kunde köra hem ca 5 km bilen uppförde sig normalt fick fylla på ca 3 dl kylarvätska

Har problem med kupevärmen ,får endast varmt när jag ställer värmen i high. (fläkten i panelen bakom växelspaken fungerar)AC kylan fungerar utan problem.
Hänger allt ihop och vad kan det vara, tacksam för förslag?
Mvh
Hasse
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag skulle börja med att kolla termostaten. Är den stängd när den borde vara öppen kommer det väldigt snabbt att bli överhettning :-/
Men kupevärme borde ju finnas i överflöd.. Det finns ju ett gammalt trick att köra värmen på max om man har igensatt kylare för att bli av med värme den vägen.
Är kamrem och vattenpump bytt? Du har väl inte råkat få en av de beryktade tredjepartspumparna med plastvingar (som mycket riktigt ramlar av med tiden). Men bilen känns väl lite för ny för detta?
Håll koll på kylvätskenivån; fortsätter det att försvinna vätska så är det en läcka, trasig topplockspackning eller nåt.
av emtor
Erik Å skrev: Håll koll på kylvätskenivån; fortsätter det att försvinna vätska så är det en läcka, trasig topplockspackning eller nåt.
Dotterns bil hade ett liknande problem. Motorn blev överhettad och kupevärmen försvann.
Felet var topplockspakningen som gjorde att avgastrycket läckte ut i kylkanalerna och fick kylvätskan att stanna upp.
Att packningen blir kass händer sällan, men dotterns motor var ökänd för just det problemet.
av bennyolsson
emtor skrev:
Erik Å skrev: Håll koll på kylvätskenivån; fortsätter det att försvinna vätska så är det en läcka, trasig topplockspackning eller nåt.
Dotterns bil hade ett liknande problem. Motorn blev överhettad och kupevärmen försvann.
Felet var topplockspakningen som gjorde att avgastrycket läckte ut i kylkanalerna och fick kylvätskan att stanna upp.
Att packningen blir kass händer sällan, men dotterns motor var ökänd för just det problemet.
Men va inte kylarvätskan missfärgad då? Eller bubblade i expansionskärlet?
Min dotters a-traktor (V70 2.5T 2010, 231hk) kokade härromdagen, men det verkar som fläkten inte vill starta som den skall.
Nån gång när vi rörde på kablarna till fläkten, så startade den, så gissar på glapp, eller ärgade kontakter.

Ursäkta jag lånade tråden..
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]