Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kiosken
#1556735
Tjena,

Lite historia.
Köpte en 850R för inte allt för länge sen från en gubbe som hävdade att när han fick bilen och körde den i sin ägo så hade den gått upp i cirka 20-21k mil, sedan hade odometern pajat, köpt helt nytt mätarhus och satt i som hade gått runt 10k~ mil istället.

Sedan hade den rullat till dess jag vet runt 5k mil tills den stått stilla upp tills man köpte den. Så uppskattat 25000 mil är vad han sa.

Men nu så har jag lite skeptiskt kollat upp och själv skannat med OBD2 appen med bluetooth samt med ELM327 och kommit fram till samma tråkiga nummer av 43000~ mil istället. Ganska suddig bild nedan

Bild

Men vad jag har hört och läst runt så hör jag lite olika om att miltal som man skannar ut då mer sitter i mätarhuset/COMBI och ej i ECU'n.

Har inte hittat något riktigt konkret svar men helt enkelt, kan det nya mätarhuset ha med resultatet å göra eller tar scanner/ELM ut den konkreta siffran från dvs ECU'n

Kommer troligen inte göra mig av med bilen men hade velat haft lite koll på om man blev blåst eller om det är nå fuffens med siffrorna.

Tack i förväg.
Senast redigerad av 1 Kiosken, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1556737
~21k mil -> instrumenthuset pajjar, -> nytt instrumenthus som gick i 10k mil = ~31k mil, + ~5k mil = ~36k mil. Har jag missat något?
Jag vet inte hur det du använder får fram miltalen, men miltalen är lagrade i instrumenthuset och ECU'n. Dessa är dock inte alls samma typ av mil. Den i ECU'n är halv-taskigt uträknad utifrån antal motortimmar, och inte faktiskt miltal.
Användarvisningsbild
av Kiosken
#1556747
Lucif3r skrev:~21k mil -> instrumenthuset pajjar, -> nytt instrumenthus som gick i 10k mil = ~31k mil, + ~5k mil = ~36k mil. Har jag missat något?
Lite förvirrande men :satt på 21k mil > skaffa nytt instr.hus som redan satt på 10k > körde 5k mil efter > blir då uppskattat typ 26k~
Lucif3r skrev:Jag vet inte hur det du använder får fram miltalen, men miltalen är lagrade i instrumenthuset och ECU'n. Dessa är dock inte alls samma typ av mil. Den i ECU'n är halv-taskigt uträknad utifrån antal motortimmar, och inte faktiskt miltal.
Det jag använde ser ut att dra siffrorna ifrån COMBI instrument (ECU51)

Använde denna resurs för att få fram med ELM327 kabel
https://volvoforums.com/forum/volvo-850 ... 327-84508/

Kan det va att jag fått ut motortimmarna konverterade till mil om jag förstår det rätt?

Är ingen haj på att skanna i dessa bilar, tycker det blir ren sörja ibland :bored:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1556792
Jag skulle faktiskt gissa på att det "nya" instrumenthuset hade gått betydligt längre än vad mätaren visade. Dvs mätarhuset var skruvat :-) Kan ju ha suttit i en skruvad bil innan förra ägaren köpte det.

Som det ser ut enl. länken så läses dom där milen ut direkt från instrumenthuset, och inte motortimmarna.
Användarvisningsbild
av Kiosken
#1556840
Njo känns som att det kan vara så, inte omöjligt med hur mycket man hört om skruvade mätare på 850's. Inte mycket historik förutom en gammal servicebok innan han skaffat den och en hel del historier från gubben själv.

Känns ju lite konstigt att man inte då bara säljer den när mätarn står på 15k och behåller serviceboken utan att säga något. Men lätt att man är lite skeptisk när man skannade dock, magen sjönk rejält kan jag säga :P

I helhet så är det väl ganska lönlöst att försöka hitta riktiga miltalet känns det som, så länge jag inte på något sätt hittar exakt samma mätarhus eller kanske en VST som inte kostar skjortan. "Ignorance is bliss och sånt".

Men men, 43000 mil eller 25000 mil, ska göra mitt allra bästa att hålla henne igång så länge det bara går :-)
Användarvisningsbild
av 800serien
#1557865
Miltalet i ECU stämmer klockrent, jag kollade upp detta efter att räkneverket på min 850 -97 stannade och det stämde fan exakt med antal mil jag kört sen det stannade. Bytte till nytt drev så fort som möjligt, så differensen mellan min ECU och mitt räkneverk är bara ca 20-30 mil.
Bromsmeck V50

Hej! Håller på att byta bromsok p&arin[…]

Vad heter denna del?

Om du inte får någon hjälp s&arin[…]

Automatisk parkeringsbroms går alltid p&arin[…]

Renovera bakre bromsok

Jo jag kör ju kolven med ett löst batter[…]