Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1556588
Har läst i hur många trådar som helst men hittar inget som liknar mitt problem.
Hade en fullt fungerande my 14 d4 awd automat innan oljebyte, möjligtvis att det kändes lite vid stora rattutslag i låg fart och kall bil. Bilen har gått rätt långt sedan sista bytet så idag var det dags!
Har gjort rent silen, haft i Volvos olja tills det runnit över och sen kört lite för att överfylla igen, men det hugger, slår och håller på från fyrhjulsdriften. Bilen är på gränsen till okörbar efter oljebytet. Ser inget uppenbart trasigt, kontakten är i ordentligt, inget läckage (som syns iaf).

Någon som råkat ut för liknande?
Kan det vara luft nånstans i pumpen som spökar?
Vad händer om man fyller för mycket olja?
Tycker det gick i otroligt mycket sett till de typ 4-5 dl som folk på Youtube har i.
#1556708
Du kan väl provköra motorn, koppla på 12 V.
Men pumpen lär ju inte trolla bort oljan, har du fyllt på mycket mer än du får ut så är det märkligt, inte för att vara dum, men det är i plastpluggen du fyllt? Den man kan öppna med ett mynt, antar att du har det, men hur mycket fyllde du? Det ska gå i mindre än en halvliter, men minns inte om det är typ 3 dl, eller så.

Men jag skulle börja med att omköra pumpen när du har den i handen så att säga, bara för att se hur den låter, går kontinuerligt etc.
#1556720
Vid återmontering och fyllning gång nr 2 så gick det i uppskattningsvis 4 dl. Efter 5-10 min körning så rann det ut av sig själv när jag öppnade pluggen ( den i plast) för att toppa upp med olja, den var alltså redan smäckfull.
Det var 3 dl kvar i litersflaskan igår efter första rundan, så nånstans har det försvunnit olja.
Har det betydelse om pumpen står upp eller ligger ner när den inte är monterad? Tänker att den är väl full med olja som rinner ut om den ligger ner en längre tid. Idag stod den upp med silen uppåt när den var ur bilen.

Testade att rycka säkringen till awd och då uppför sig bilen plötsligt som den ska.
#1556756
Jag har bytt tre ggr på min. Jag har alltid fått i ca 3dl. En enliters förpackning räcker till tre byten för mig.

-Bort med pumpen, låt oljan rinna ut
-Demontera och rengör silen
-Montera tillbaka silen och pumpen
-Öppna påfyllningspluggen och fyll olja.
-Kör några km och efterfyll.
#1556778
Ok, jag fortsätter att spamma här :-D
Efter att ännu en gång ryckt säkringen och sedan satt tillbaka med bilen igång så gick den som vanligt en liten stund innan hackandet i awd:n började igen.
Kan det vara så att pumpen är kaputt eller är det möjligt att den behöver luftas på nått sätt?
Verkar ju märkligt att det gått från hel till trasig bara av att plockas ur och sättas tillbaka!
#1556814
Hittade en del matnyttig info på ett brittiskt vw-forum, fel märke visserligen men systemet är väl i stort samma.

Noterade bland annat följande text "The pump when removed loses some oil, therefore you will be required to undertake the pump relearn process using your diagnostic tool. This will prime the pump and therefore allow the evacuated space to be filled with fresh oil."

Man kan alltså behöva köra en runda med Vida efter ett oljebyte. Får väl helt enkelt boka en tid hos Volvo och få det gjort.
V50 motorlampa P0171

Kolla särskilt slang mellan insug och oljef&a[…]

Det är väl en förslitning på […]

Elevate your dating game with the top site for has[…]

Min har dragits isär och separerats vid inre […]