Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grix
Hej,
Jag har en Volvo XC70, D3 AWD, från 2011 där ACn inte fungerar som den ska.
När det är svalare ute fungerar den bättre men fortfarande mycket dåligt. Den kan under korta perioder kyla något men oftast inte. Den är påfylld på verkstad och jag har även varit på återbesök där de säkerställde att det inte hade läckt efter påfyllning.
När man tittar på magnetkopplingen så ser det ut som att slår till direkt och sen är inkopplad hela tiden, stänger jag av ACn så kopplar den ifrån och sätter jag på igen så går den omedelbart in.

Spontant tänker jag att det är kompressorn som behöver bytas, kan det finnas annat att försöka med?

Bilen ska säljas men jag vill ha fungerande AC innan dess :)
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag har en V70 2011 med samma problem. Tydligen beror det på att reglerventilen i kompressorn kärvar. Material kostnaden är liten men tyvärr måste AC:n tömmas och återfyllas i samband med jobbet vilket brukar vara dyrt. Att reglerventilen kärvar beror tydligen på att det finns slitagepartiklar som cirkulerar i AC kretsen. Ett utbyte av reglerventilen är således troligtvis inte en långvarig lösning. Att skölja ur systemet löser problemet men verkar vara svårt att genomföra i praktiken.
Det finns säkert någon på forumet som har bytt reglerventilen och har mera info om detta.
/Hasse
av Grix
Ledsen för dum fråga men om jag byter hela kompressorn, visst byter jag även reglerventilen då, d v s det ingår en ny reglerventil på en utbyteskompressor?
Jag funderar på att köra en tredjepartskompressor då det är så stor prisskillnad men har svårt att förstå exakt vilken som passar.
Exempelvis passar den här?

https://www.autodoc.se/ridex/8098702
Användarvisningsbild
av Hasse53
Ja köper du ny kompressor så ingår ny reglerventil.
Sen ta bort klädseln under motorn och läs av Volvos detaljnummer Pxxxxxxxx och knappa in detta i Bildelsbasen. Du får många träffar och det finns skrotar som även säljer nya kompressorer, troligtvis noname från Taiwan kanske, men lågt pris.
Säkrast är att köpa en ny kompressor som överensstämmer med typskylten på din kompressor(ev. utan Volvonummer).
När du ändå är under bilen så lossa på elkontakten till reglerventilen och spruta på 5-56 eller motsvarande.
/Hasse
av Grix
Tack, jag har följt era råd och jag upplevde en klar skillnad när jag sprutat 5-56 och knackat på reglerventilen. Får se om det räcker ett tag :)
D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]