Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hakano
Har köpt "original" husvagnsspeglar på Volvo från "Bra Vision".

Problemet är ju att i vänster spegel ser man ju ingenting då den skyms av A-stolpen. På höger sida är spegeln rätt gjord, där hamnar spegelglaset i siktfältet mellan innerbackspegeln och A-stolpen.

Men på vänster sida hamnar spegelglaset bakom A-stolpen och jag måste vrida på hela mig för att få sikt bakåt. Den känns ju felaktigt tillverkad på något sätt. Man kan laborera lite med olika inställningslägen på spegeln men det blir aldrig riktigt bra. Bara mer eller mindre dåligt.
Jag kan väl knappast vara den enda som har det så här?

Börjar fundera på att på något sätt bygga om spegeln så att det går att se i den utan att behöva vrida på kroppen varje gång.
Om spegelglaset på husvagnsspegeln hade hamnat i siktfältet lite ovanför den vanliga sidobackspegeln hade det varit bra men den gör ju inte det.
Hela skärmspegeln ser ut som så att den sticker rätt ut mot vänster från skärmen, sedan efter det sticker den i väg uppåt i luften med en liten vinkling inåt mot höger mot skärmen igen. Fattar inte varför man skickar upp spegeln rakt uppåt i luften för det är då den hamnar i siktfältet bakom A-stolpen. Hade den bara fått fortsätta ut lite till åt vänster istället för uppåt hade den hamnat i siktfältet ovanför den vanliga sidobackspegeln och inga problem hade funnits.

Fler här med samma problem med Bra Vision-speglar?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Det går väl att flytta spegeln?
Är det en skärmmonterad spegel så flyttar du den bara längre bakåt eller framåt så den hamnar i en position som fungerar bra. Har haft såna speglar i flera år, inga problem.
Dessutom kan man ju justera både spegelhuvudet och själva armen spegeln sitter på.
Att få spegeln direkt över bilens sidospegel är nog inte möjligt, jag har min högra husvagnsspegel så att jag ser den framför höger A-stolpe. Det fungerar bra på min V70, men det är också en vanesak.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag monterar mina husvagnsspeglar, som också kommer från Volvo, så långt tillbaka som möjligt på vänster sida och så långt fram som möjligt på höger sida.
Då ser jag spegeln till vänster till vänster om A-stolpen, nära i sidled och strax över där bilens sidospegel är, och spegeln till höger med minsta möjliga vridning på huvud och/eller ögon.
Detta också på en XC70, men fronten är ju likadan på en V70.
av hakano
MarcusJ skrev: ons 20 sep 2023, 04:16 Det går väl att flytta spegeln?
Är det en skärmmonterad spegel så flyttar du den bara längre bakåt eller framåt så den hamnar i en position som fungerar bra. Har haft såna speglar i flera år, inga problem.
Dessutom kan man ju justera både spegelhuvudet och själva armen spegeln sitter på.
Att få spegeln direkt över bilens sidospegel är nog inte möjligt, jag har min högra husvagnsspegel så att jag ser den framför höger A-stolpe. Det fungerar bra på min V70, men det är också en vanesak.
Flytta inom begränsat område ja. Det är skärmspeglar. Dom går att flytta lite fram mot fronten eller bak mot kupén. Men det är inget som gör någon avgörande skillnad. Det finns ju också en "krok" som skall in i hjulhuset och haka i bakom skärmens skärmkant.
I mitt fall blir det bäst med speglarna så långt bak som möjligt, så nära kupén det går. Då blir höger spegel perfekt.
Vänster spegelglas hamnar inte helt och hållet bakom A-stolpen men väldigt mycket vilket känns jobbigt.

Själva armen som spegelglaset sitter på är ledad i den stora plattan vid framskärmen och går att vrida och ställa i förutbestämda "hack". Där har jag också valt den minst dåliga positionen.

Att själva spegelglaset går att justera är ju helt naturligt men det går ju inte att justera in så att jag "undviker" A-stolpen med denna justering, den här justeringen måste jag ju använda till att ställa in glaset så att jag ser husvagnens långsida i spegelglaset.

Vänster husvagnsspegelglas går inte att få placerat helt ovanför befintlig vä sidospegel men det var inte det jag menade heller. Utan om man sitter i bilen och tittar i vä befintlig sidospegel så i den siktsektorn som är framåt ovanför vä befintlig sidospegel borde husvagnsspegelglaset hamnat. Då hade det varit fritt fram och inget i vägen som skymmer husvagnsspegeln.
Här har man istället gjort en krök på den armen som spegelglaset sitter monterat på som gör att spegelglaset hamnar högre upp mot himlen istället och därmed också till stor del bakom A-stolpen.

Men det kanske är en dålig kompromiss den här spegeln i sin konstruktion, den kanske är gjord för att passa till flera olika karossmodeller och då blir det oftast skitpassning på någon eller några modeller.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Jag förstår precis hur du menar, och jag har inga bekymmer att få speglarna att sitta bra på vare sig min V70 eller farsans V60CC.
Har ju inte provat på en XC70 så det kan ju vara däri skillnaden ligger.
av dieselkenneth
Har samma speglar på min v70N. Vänster spegel så långt tillbaga som det är möjligt, övre fästet sitter snett på den delen där skärmen börjar börjar böja upp mot rutan, då skymmer inte A-stolpen , sitter dom mitt på där det är naturligt så ser jag inget i vänster spegel. I övrigt är speglarna bra med ordentlig bredd och hyffsat vibrationsfria.
Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet och[…]

Bakbok? Tog ett tag att förstå men du […]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]