Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
#1555409
Bilen är en 965-93 med 3l motor, som fått ny topp. Efter detta startar den inte. Den får ingen gnista, några gånger har den dock fått detta (hann kolla) och gått några sekunder för att stanna av sig själv. Jag har från början bytt till ny kamaxellägesgivare ( också provat med återmontera den gamla), vevaxelgivare, temperaturgivare, bägge slutstegen (beg). Provat annan luftmassemätere. Kontrollerat alla säkringar och jordningar. Den får +12V till ena kabeln till tändspolarnas sekundärsida, men pulsen - som går via slutstegen uppstår inte. Nu vet jag inte hur jag skall gå vidare.
På bilens motorstyrenhet Motoronic 1,8 går det inte att läsa av felkoder på. Så fort man sticker in sladden med mätproben i box A uttag 2 lyser dioden konstant rött. Kan det vara fel på styrboxen eftersom felkodlampan lyser konstant? Är det samma styrenheter mellan 1990- 1994? om jag skulle prova att byta ut den?
av RMn
#1556305
Felet är löst. En jordning var bristfällig till främre slutsteg, placerad på framsida av bulben på insugningsröret för tändpulser till cylinder 1, 5 och 3. På denna motorstyrehet (Motoronic 1,8) fungerade då inte heller det bakre slutsteget för cylinder 6, 2 0ch 4. Enligt ej verifierad uppgift skall för senare motorer med Motoronic 4.4, det bakre slutsteget fungera även om det är fel på det främre.
OBSEVERA att denna jordpunkts placering för främre slutsteget är felaktigt beskrivet i Volvo´s elschema. Där är denna jordpunkt beskriven som gemensam med det bakre slutsteget och benämnd 31/32 och beskriven placerad på topplockets baksida mot kupén. I verkligheten sitter den vid vänster motorfästes nedre del mot motorn och kupésidan.

Full tank i Arjeplog innan avfärd nu på[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]

Ventilationsgaller V90-18

Bilskrotar är ibland en bra källa till s[…]