Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ExAudi
Till min V70 -05 skulle jag vilja installera följande (i prioritetsordning)
1) Larm
2) Dragkrok
3) Dimljus
4) Xenon (om det går att göra lagligt) ;-)

Jag gissar att jag inte kan installera allt själv utan det krävs viss mjukvara också för att allt skall funka? Vad borde jag kunna göra, och är de normalt välvilliga på Volvo att lasta in mjukvara om man själv installerat tillbehöret?

/ExAudi
ExAudi skrev:Till min V70 -05 skulle jag vilja installera följande (i prioritetsordning)
1) Larm
2) Dragkrok
3) Dimljus
4) Xenon (om det går att göra lagligt) ;-)

Jag gissar att jag inte kan installera allt själv utan det krävs viss mjukvara också för att allt skall funka? Vad borde jag kunna göra, och är de normalt välvilliga på Volvo att lasta in mjukvara om man själv installerat tillbehöret?

/ExAudi
Inget av det du listar är några större problem för en normalhändig att montera själv.
Larmet "pluggar" du troligtvis in i redan fördragna kablar.
Dragkroken kräver lite skruvande och kabeldragning.
Dimljusen är sannolikt bara är att skruva fast och ansluta i redan dragen kabel.
Xenon får du dock inte godkänt vid besiktningen om inte bilen från början varit utrustad med det. Bilprovningen har blivit mycket observanta på detta i takt med att det blivit allt vanligare med eftermonterade konverteringssatser.
Sannolikt behövs mjukis till larmet men för draget och dimljusen tror jag inte det behövs.

Det brukar inte vara några problem med att få mjukvara installerad även om man monterat tillbehören själv.
Användarvisningsbild
av ExAudi
Ah, tack för informationen. Bara att öppna plånboken och handla allt utom xenon då 8)

/ExAudi
Användarvisningsbild
av Bosa
Larmet kräver väl att du kör in mjukvara om jag inte minns helt fel. Dragkroken ska inte vara något problem mjukvarumässigt, när jag monterade drag på min så fungerade det direkt iaf. Vad gäller dimljusen så vet jag inte men borde vara att plugga in dem bara. Och xenon är ju som redan sagts kört om du ska kunna besikta bilen. :)

Edit: Verkar som om det behövs mjukvara för dimljusen ändå om man kikar på denna sida: http://acctest.semcon.se/sv-SE/P2X/safe ... 249427.htm
Användarvisningsbild
av ExAudi
Ok, får åka förbi på Bilia och höra lite med dem om man kan få paket-priser även om man själv monterar.

Vet du om man får med den "fina" blinkande lampan också när man monterar in larmet?
Bosa skrev:Larmet kräver väl att du kör in mjukvara om jag inte minns helt fel. Dragkroken ska inte vara något problem mjukvarumässigt, när jag monterade drag på min så fungerade det direkt iaf. Vad gäller dimljusen så vet jag inte men borde vara att plugga in dem bara. Och xenon är ju som redan sagts kört om du ska kunna besikta bilen. :)

Edit: Verkar som om det behövs mjukvara för dimljusen ändå om man kikar på denna sida: http://acctest.semcon.se/sv-SE/P2X/safe ... 249427.htm
Användarvisningsbild
av Mr H
Indikeringslampan borde ju rimligtvis ingå i larmsatsen.
Här hittar du fakta och art.nr för larmet : http://acctest.semcon.se/sv-SE/P2X/safe ... 249425.htm
Användarvisningsbild
av ExAudi
Någon som har en känsla för var larm till min bil (V70 -05) borde kosta? Känns som om allt utom siren och lite annat jox borde redan finnas på plats.
Användarvisningsbild
av Bonnie
Hej..

Jag har ett par helt nya dimljus till din bil Du får dom för 800 kr + frakt
Gjorde ett felköp och trodde att dom skulle passa i min 01:a
Användarvisningsbild
av pellski
Jag köpte allt till larmet begagnat på skroten.
Det kostade några hundra.
Det du behöver tilllarmet är följande:
Siren, huvlås, diod till instrumentbrädan.
Alla kablar var färdigdragna på min.
Mjukvara kostade mig ca: 2200 kr för larmet.

För dimljusen måste man skära hål i fronten. Sedan är det bara att skruva fast. Kablarna finns där. Du behöver mjukvara och en knapp till boxen inne i bilen för att slå på dimljusen. Mjukvaran kostade ca: 300 kr.
Användarvisningsbild
av ExAudi
Ahh... Begagnat, det var ju en tanke som jag inte tänkt på... Tackar för idén!

pellski skrev:Jag köpte allt till larmet begagnat på skroten.
Det kostade några hundra.
Det du behöver tilllarmet är följande:
Siren, huvlås, diod till instrumentbrädan.
Alla kablar var färdigdragna på min.
Mjukvara kostade mig ca: 2200 kr för larmet.

För dimljusen måste man skära hål i fronten. Sedan är det bara att skruva fast. Kablarna finns där. Du behöver mjukvara och en knapp till boxen inne i bilen för att slå på dimljusen. Mjukvaran kostade ca: 300 kr.

Besiktade idag på Besikta i Helsingborg. Fic[…]

Okej, hittade en video på Concept Vista. Ble[…]

På den här bilden såg det vä[…]

Är du säker på att det är bak[…]