Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad ska jag tänka på om jag vill sätta igång min bil igen? Jag har länge tänkt att jag möjligen skulle sälja den, men det känns inte som någon bra idé när den inte är i bruksskick. Det kanske är bättre att ha kvar den ett tag till, det är en 07 som gått 18000 mil. Både exteriören och interiören ser ok ut. Batteriet är givetvis helt dött och det är säkerligen bäst att köpa ett helt nytt efter en sådan lång tid. Det som jag vet är fel är att det läcker bromsvätska, fyllde på det 3 gånger efter senaste service innan jag ställde av bilen. Samt att jag tyckte kopplingen kärvade något, så det måste fixas hur som helst. men i övrigt så var den vid god vigör. Tacksam för tips.
Kolla att oljan är ok i färgen - har den stått ute är det nog en del vatten i oljan (ska du ha kvar bilen kan du väl unna ett par extra oljebyten).
Står den med lite bensin i tanken lär du ha vatten i soppan - jag skulle tankat fullt och bytt soppafilter. Därefter vrid av/på tändningen till/från läge 2 några gånger så pumpen bygger tryck.
Kolla så inga möss byggt bo i insuget eller dess slangar.
Häll i en dunk ny bensin, byt filter om du orkar. Be någon hålla köra på starten med gasen i golvet (clear mode) och töm ut lite bensin ifrån fuelrailen så det kommer fram fräscht bränsle och oljetryck hinner byggas. Alternativt pumpa ut lite bränsle med tändningen.
Kolla insug/luftfilter.
Starta :D
Vill du gå överkurs så häller/sprutar du in lite olja i cylindrarna som steg 1.

Kör ett varv runt kvarteret och låt stå på tomgång 5min, byt olja och kanske tändstift om det behövs.
Sen är det allt vanligt service arbete då.
Är det bara jag som skulle ha börjat med att kolla upp när kamremmen blev bytt senast så den inte gått över tiden.. Samt lyft på övre kåpan och gjort en visuell inspektion.
Kanske t.o.m. dragit runt vevaxeln för hand för att slippa självdestruktion om något har hänt..
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]