Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har börjat få strul vid varje tankning, pumpen tror tanken är full och slår av precis hela tiden.

Är inne på att ta loss och försöka blåsa rent och se om något släpper, annars byta ut hela. Nån som vet hur krångligt det är att lossa röret helt på en XC90 2018? Eller ska jag byta röret direkt och inte besvära med att försöka göra rent?

Kanske nån sitter på instruktioner från VIDA hur man enklast tar bort röret?
Senast redigerad av 2 RallyRolle, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av RallyRolle
kinamicke skrev:Hej där,
Låter som om det är kanistern du har problem med, finns flera trådar om det här.
Tack. Är det olika filter för diesel eller bensin? Ska kolla mer ikväll, har en diesel.
Användarvisningsbild
av RallyRolle
S65D skrev:Kan du beskriva händelseförloppet från det att du stänger av bilen fram tills att du sätter tankmunstycket i bilens rör?
Vad exakt vill du veta? När man börjar fylla på diesel så slår pumpspärren till direkt och ger inte mer bränsle. Allt lirar bra om man håller pumpmunstycket 90grader åt vänster/höger.
Användarvisningsbild
av S65D
Tänker på om du har en knapp som öppnar tankluckan. En sådan sitter till vänster om ratten och bör i sådana fall användas innan tankning. Annars kan sådant du beskriver hända. Har hänt mig på två bilar.
av III
Tyvärr inte, men utifrån vad du beskriver är det inte påfyllningsröret utan kolkanistern du ska byta. Ska ju mycket till för att ett rör ska skapa det problemet .
Efter en del undersökning så kan jag inte hitta att min bil har nån kanistern, möjligt så sitter kanistern nånstans runt själva tanken men där kommer man inte åt utan att lyfta ner hela tanken. Så det som några här i tråden hänvisat till finner jag inte på en XC90 MY18 diesel, utan endast på bensinare.

Nu funkar tankning fin fint utan att pumpen slår av.
https://imgur.com/5vFEtor

Hur löstes problemet? Genom att göra rent övre delen av påfyllningsröret och tanklockets inre delar. Hittade skit och gegga som antagligen satte stopp för luftflödet från "sidoröret", det som gör att pumpen på macken känner av att tanken är full eller inte. Fick montera av hela påfyllningsröret, kanske hade funkat att bara ta bort tanklocks delen.

Bakom tanklockets inre del sitter också en spärr, vit ring (ingen bild tyvärr), som skydda mynningen till sidoröret. Spärren är säkert tänkt att skydda mot just skit men den blockerar också från att blåsa rent med t.ex tryckluft när tanklocket satt på plats, prövade det först utan att lyckas. "Sidoröret" går längs med påfyllningsröret. Spärren gör också att det blir väldigt tight (max 1mm) från mynningen av sidoröret och spärren, vilket säkert blev mitt fall att skiten kunde samlas just där.

Allt som allt tog det 1½-2tim. Svårast av allt va att komma åt slangklämmorna för kopplingen mellan tanken och röret.

Bild
Bild
Bild
Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]