- fre 11 aug 2023, 20:24
Har en v60 D2 -13 som jag har ägt i tre år. En del saker som har krånglat (spridare, låskista, nivågivare xenon, trasiga blinkers och xenonlampor, trasiga dämpare backlucka, båda styrleder) och har nu fått meddelande om fel på larmet sen ett tag tillbaka. Har inte tänkt så mycket på det men nu senast när bilen var på service berättade serviceteknikern (bilia) att OBD uttaget inte fungerade. Varför visste han inte. En koll i manualen visade att säkring för larmet och OBD sitter på samma plats (16 i B under handsfacket). Säkringen var smälld såklart och provade att byta. Smäller direkt (provade några för att vara säker). En googling visar att alarmsirenens batteri förstör kretskortet i sirenen och antar att det är därför säkringarna smäller.
Börjar tröttna lite smått på denna bil men OBD uttag måste man ju liksom ha.
Vad hade ni gjort? Kan man plocka bort sirenen och leva med felmeddelandet? Är det svårt att ta bort hjulhusskyddet utan att borra nitar? Vad går en ny siren plus arbete på?
Tacksam för svar innan jag sänker bilen i sjön..
Mvh
Börjar tröttna lite smått på denna bil men OBD uttag måste man ju liksom ha.
Vad hade ni gjort? Kan man plocka bort sirenen och leva med felmeddelandet? Är det svårt att ta bort hjulhusskyddet utan att borra nitar? Vad går en ny siren plus arbete på?
Tacksam för svar innan jag sänker bilen i sjön..
Mvh