Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Jag har som ovan en v70 1,6 drive, som många andra här så överladdar den, det kvittrar och ger hackande gång. Så fråga 1: var sitter magnetventilen som styr turbon?

Fråga 2: är det någon som slutgiltigt löst problemet med överladd, kvittrande på dessa motorer?

Den har även en tryckslang trasig , den som sitter mellan intercoolern och insuget, så fråga 3: hur kommer jag åt att lossa slangen från ic:n? Är det underifrån eller måste jag lossa fronten på bilen?
Magnetventilen sitter på baksidan av motorn mot kupén. Nås enkelt underifrån. Den styr vakuumklockan som sitter vid turbon som sedan styr ledskenorna i turbon.

På min bil hamnar det olja ner i vakuumklockan som jag tror påverkar hur den fungerar. Kanske är samma för dig. Jag bytte magnetventil utan förbättring iallafall.
Aha, olja i klockan alltså. Måste jag kolla. När jag sökt på nätet verkar det mest som att man tappar turbotryck då magnetventilenn går sönder. Medans jag upplever att den laddar på för hårt.
Nu hittade jag en trasig laddtrycks slang som var trasig, samt att anslutningen till Turbons trycksida var sprucken.

Övrigt så har jag kontrollerat att vingarna för reglering av turbons effekt löper fritt.

Aha, då måste man alltså ta l&ou[…]

Är väl dags att byta oavsett på en[…]

Snyggt! Stilren interiör även om ratten[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ja alltså jag köpte min första Vol[…]