Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sandra88
#1549305
Hej!

Är på jakt efter en v60, men vilken motor skall man satsa på? Först va jag sugen på en T6 awd med gamla karossen men det finns inte många ute eller så har dom alldeles för högt pris.

Har kikat på en D4 2015-16 som man kan trimma med steg 1+ och få ca 270/530nm vilket blir en trevlig bil med låg skatt och låg försäkring.

Är D4/D5 problemfria?

Tacksam för hjälp
#1549306
Jag har en V60 D4 VEA 2017 med just den extra effekten :-)
Största felet hittills på nästan 20K mil är nog en läckande packning till vevaxeln, annars rullar den på utan problem med balansaxlarna, oljeförbrukning, egr och sånt...
#1549314
D4/D5 AWD ligger skatten runt ~3500+ men då är det den beprövade 5cyl-motor, D4 VEA är 4cyl men skatten ligger under ~1200kr men frågan är väl om du hittar en utan problem som nämnd ovan^
#1549322
Sandra88 skrev: ons 02 aug 2023, 11:15 Hej!

Är på jakt efter en v60, men vilken motor skall man satsa på? Först va jag sugen på en T6 awd med gamla karossen men det finns inte många ute eller så har dom alldeles för högt pris.

Har kikat på en D4 2015-16 som man kan trimma med steg 1+ och få ca 270/530nm vilket blir en trevlig bil med låg skatt och låg försäkring.

Är D4/D5 problemfria?


Tacksam för hjälp
Ska du ha en D4 VEA så köp en så ny som möjligt. Tidiga modeller hade flera problem men det blev bättre mot slutet. Jag har en 2017 med BSR Steg1+ som jag har kört 6000 mil med utan problem.
#1549327
Buckshot skrev: ons 02 aug 2023, 13:36
Sandra88 skrev: ons 02 aug 2023, 11:15 Hej!

Är på jakt efter en v60, men vilken motor skall man satsa på? Först va jag sugen på en T6 awd med gamla karossen men det finns inte många ute eller så har dom alldeles för högt pris.

Har kikat på en D4 2015-16 som man kan trimma med steg 1+ och få ca 270/530nm vilket blir en trevlig bil med låg skatt och låg försäkring.

Är D4/D5 problemfria?


Tacksam för hjälp
Ska du ha en D4 VEA så köp en så ny som möjligt. Tidiga modeller hade flera problem men det blev bättre mot slutet. Jag har en 2017 med BSR Steg1+ som jag har kört 6000 mil med utan problem.
Måste va en härlig effekt efter steg 1+? Jag ägde en v50 D5 innan med steg1, vilket jag fick 220/490nm. Gick riktigt bra. Är ute efter något liknande och fastnade för just D4 med Steg1+

Egr:en bör man kunna byta själv/rengöra enligt youtube. Balansaxel låter riktigt dyrt?

Är det något man kan kolla själv vid begagnatköp på denna motor? Bara satsa på så ny som möjligt med låga mil? Jag är ute efter manuell.
#1555749
BluePeter skrev:Ta inte T3 från Ford. Känd för problem som resulterar i motorhaveri.
Vilka problem är detta? Jag ifrågasätter inte, utan är bara nyfiken, jag har lyckats missa detta, och gäller detta de tidigare T4 också (alltså EJ VEA)
#1555904
BluePeter skrev:Ta inte T3 från Ford. Känd för problem som resulterar i motorhaveri.
Jag har haft en V60 2012 med T3 motorn och hade inga som helst problem med den motorn. Undersökte noga hur den motorn är innan jag köpte min bil. Det jag kom fram till, forum och även min pålitliga kontakt på Volvovekstaden, var att det är en bra motor utan några specifika problem. Och jag gillar egentligen inte Ford, och mår illa när jag ser märkningen FoMoCo. Men detta är något Ford faktiskt lyckats med.

Så min undran är vad det är som skulle vara problemet med denna motor?

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]