Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej , är det någon som kör med 22" 5-Double Spoke Black Diamond Cut och binterdäck?
Jag undrar vad ni har för däck i så fall och hur känns bilen på vintern?
Är det nåt att rekomendera ?
Mvh
Även om jag har 18 tum vinterhjul har jag de fälgarna du nämner. Det sitter Nokian Hakkapeliitta 10 dubbdäck, 245/45 R18,
på min V90 Recharge. Funkar helt OK. Finns säkert bättre dubbade vinterdäck men för mer normal körning lär de duga åt de flesta skulle jag tro. Jag har kört två vintrar nu med dessa vinterdäck. Jag har inget att klaga på. Men jag är inte superkräsen att däcken skall vara bra på "allt". Det viktigaste för mig är att de "biter" på snö och is som det fortfarande är på vägarna där jag bor. Jag behöver t.ex. inte supertysta däck men vill man ha det får man kolla efter däck som är just det.
viewtopic.php?p=1471132#p1471132
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Är fälgdiametern skriven i sten skulle jag rekommendera en däckdimension på 285/35-22. Jag valde 285/40 men till 21” då jag anser att 35-profil på en SUV med smalare däckbredd och fälgar (20/21/22x9”) inte ser bra helt ut. Valde därför bredare däck på existerande fälg för att samtidigt få lite mer däcksida. Lite mer däcksida; för att minska risken för fälg-däckskador under körning då snön täcker potthål, trottoarkanter och liknande var dock grundtanken bakom valet. Hade Nokian Hakkapeliitta R3 SUV som jag tycker presterade bra. Dock körde jag inte tillräckligt långt eller i tillräckligt blandade förhållanden för att ge någon djupare analys av dem. Väljer annars alltid dubbdäck när det är passande.

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]