Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Råraksätaren
Jag ska eventuellt köpa en OBD2 felkodsläsare till min V70n

Jag fick en ny VVT-Ventil insatt i motorn den 13 Juni år 2023, för att motorlampan hade lyst. Detta kostade mig 3500 kr. Felsökning och bytet av VVT-Ventilen gjordes på en liten verkstad som har fått bra omdömen på Internet. Motorlampan slocknade och allt verkade OK efter bytet av VVT-Ventilen.

Nu har motorlampan tänts på nytt. Jag har därför funderingar på att köpa en OBD2 felkodsläsare och själv kolla bilens eventuella felkoder.

Jag ser på Internet i bruksanvisningen till Biltemas felkodsläsare 15-1376 att det står: (Varje diagnostisk felkod varnar för ett problem eller symptom som uppstått i ett system, inte i en specifik del) (kopierat från https://docs.biltema.com/v2/documents/f ... 91fadbe65d)

Enligt Länken: viewtopic.php?p=1536519
så det verkar vara en del problem med denna felkodsläsare till tidigare V70.

Tycker ni på forumet att jag ska köpa en felkodsläsare, ansluta den till bilen och själv kolla vilka eventuella felkoder som visas?
Vilken felkodsläsare tycker ni i så fall att jag ska köpa?

Eller ska jag lämna in bilen till verkstan, utan att köpa en felkodsläsare, så att de får göra en ny felsökning?

Bilen rullar under 500 mil per år och jag byter själv motorolja och oljefilter en gång per år. Bilen är en V70 årsmodell 2005, bensin, 140 HK motorn och den har rullat cirka 20 830 mil.

Jag upplever att bilen går bra och att det kommer rena osynliga avgaser från avgasröret.
Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Användarvisningsbild
av Jallemet
Jag har en "ELM327" som jag kör via appen Torque, du får förvisso en felkod att googla men bara på vissa delar i systemen.

Jag tror mer på Vida/Dice om du ska ha ett längre förhållande med bilen.

av johnl
Den i länken du skickar med handlar om tidigare generation av V70 som har lite speciellt styrsystem. Jag har en V70n och jag har en vanlig generisk kina-felkodsläsare och en ELM327/Torque och en Vida. De fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Mitt råd är att TS skall köpa den Biltema felkodläsare han anger, speciellt nu när han har ett bestående fel. Läsaren kostar 1100 SEK och det är mindre än vad en verkstad debiterar för 1timmes arbete. Jag köpte föregångaren till denna läsare för styvt 10 år sedan när jag hade misständningar ibland på min V70N 2.4T-02. Läsaren angav "missfire cylinder 2", skiftade tändspolar mellan cylinder 1 och 2 och felet försvann, troligtvis oxiderade kontakter. Läsaren betalade sig med en gång!
/Hasse
av Råraksätaren
Jag får tacka för informationen och förslagen.
När jag tittar på Internet så hittar jag väldigt lite information om Vida/Dice och ELM327.
Vida/Dice behöver den en bärbar dator eller en nyare mobiltelefon?
Jag antar att Vida/Dice är ganska dyr, om den nu längre överhuvudtaget går att få tag på?
Jag kan ha fel?
Själv så har jag bara gamla stora stationära datorer och en gammal mobiltelefon med tryckknappar eller om det nu heter trycktangenter. Min gamla mobiltelefon klarar bara av samtal och sms.
Jag är lite tveksam till Biltemas felkodsläsare 15-1376.

Har varit inne på en tråd här på forumet so handlar om Foxwell NT710

Se länken: viewtopic.php?t=172215

Jag har nu blivit intresserad av Foxwell NT530, Foxwell NT710 eller Icarsoft CR PRO+

Med någon av dessa OBD felkodsläsare så slipper jag koppla in en dator eller nyare mobiltelefon och med Foxwell NT530 eller Icarsoft CR PRO+ så behöver jag troligen bara betala under 3500 kr.
Foxwell NT710 är lite dyrare än de andra två om jag har sett rätt. Jag är just nu minst intresserad Foxwell NT710 eftersom den har touch knappar och jag kan inte hantera touch knappar eftersom jag har en gammal mobiltelefon med tryckknappar.
av Gelis
Om du inte kan hantera pekskärmar så är väl Icarsoft pro ett vettigt alternativ. Ska du bara ha läsaren till Volvo så Icarsoft vol 3.0 lite billigare, tror den tar lite fler mer funktioner för just Volvo.
Dock så verkar den ha en del missnöjda kunder, just på lite äldre Volvo som din.
av Råraksätaren
Jag är fortfarande osäker på vilken OBD2 felkodsläsare som jag eventuellt ska köpa till min V70 årsmodell 2005, bensin, 140 HK motorn.
Det enda som just nu känns säkert är att jag inte vill ha en läsare med pekskärm.

Så det blir troligen en Foxwell NT530 eller en iCarsoft CR PRO+, om det blir ett köp.
Om jag har förstått det rätt så kan man ställa in svenska i menyerna till bägge läsarna?

Jag har svårt att välja vilken av dessa två läsare jag eventuellt ska köpa?
Det känns som Foxwell NT530 klarar flera olika funktioner än iCarsoft CR PRO+?
Tyvärr så har Foxwell NT530 en liten skärm och klarar eventuellt bara ett bilmärke, om man inte köper till flera bilmärken?

Icarsoft CR PRO+ har större skärm än Foxwell NT530.
Icarsoft CR PRO+ klarar troligen nästan alla bilmärken?
av glock40sw
Har en utmärkt felkodläsare, nämligen BSR PPC3 ,tyvärr verkar den nuförtiden säljas bara som trimningsprogram installerade .Den är utmärkt därför att den läser koderna på samma format som VIDA och inte generiska koder ,därför kan man lätt gå vidare i VIDA och söka möjliga orsaker som kan ha skapat felkoden
av Råraksätaren
Jag har inget Bank ID så därför misslyckades jag med att köpa iCarsoft CR Pro+ OBD2 felkodsläsare på 24.se.
Nu blev jag irriterad, arg, gick ut till bilen och kopplade bort startbatteriets minuspol.
Jag öppnade motorhuven, tog bort plastskyddet som sitter över VVT-ventilen, Olje Solenoiden. Efter detta så kopplade jag ur och i elkontakten till VVT-ventilen omkring 20 gånger. Jag satte därefter tillbaka plastskyddet över VVT-ventilen.

Nu så såg jag en annan okänd kontakt som jag också kopplade ur och i cirka 20 gånger.

Efter detta så stängde jag motorhuven och vred tändningsnyckeln till läge två, kopplade på startbatteriets minuspol på batteriet. Vred av tändningen väntade cirka 15 minuter, vred på tändningen och startade bilmotorn. Nu så var motorlampan släkt, åkte en sväng tills motorn blev varm, åkte därefter och tankade och åkte hem. Motorlampan var släkt hela tiden.
Bilen en V70 årsmodell 2005, bensin 140 HK

Om motorlampan kommer att fortsätta och vara släkt så låter jag bli att försöka skaffa en OBD2 felkodsläsare på Internet.
Det har ju blivit så svårt för oss som inget bank ID har, att handla på nätet. Förra året år 2022 så kunde jag köpa olja på Internet och betala med Klarna faktura trots att jag inget Bank ID har.
OBD2-VVT.jpg
OBD2-VVT.jpg (555.86 KiB) Visad 1391 gånger
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]