- tor 13 jul 2023, 00:16
#1547021
Vi har en XC70 D4 AWD 2014 som gått ca 24500 mil. En underbar bil både som vi verkligen tycker hänger med väl jämfört med många nyare varianter som man kört i olika sammanhang. Men nu börjar den gå oss på nerverna och vi är smått förtvivlade och tänkte att det kan finnas lite vettig input från er där ute vad vi skall göra eller hur vi kan tänka. Bilen började krångla för ett år sedan.
Det vanligaste är att bildskärmen släcker ner för att sedan starta om. Felmeddelande Volvo On Call service erfordras
och felmeddelande Servostyrning service erfordras. Ibland har blinkersen invändigt slutat att fungera, både det visuella och ljudet. Då och då komma felmeddelande Bromssystemsfel Stanna snarast. Oftast försvinner felmeddelanden efter ett litet tag och exemplet med bromssystemsfel har inneburit att man stannat vid väggrenen, startat om bilen och då är allt som vanligt igen.
Några gånger har bakluckan slutat fungera, några gånger har någon del i bakluckan (låset, elöppnaren eller något) låst sig och bara stått och "tuggat", någon gång har något fönster krånglat.
Bilen tog till ortens märkesverkstad och efter genomgång och felsökningen konstaterades en mängd felkoder, bland annat de som jag själv sett när jag kört, man fann att något med laddningen krånglade och det blev byte av generator (en begagnad något år nyare) men felen fortsatte. Då togs bilen in igen på verkstad och där konstaterades sedan att det varit musbekymmer, man fann musbo-rester som fyllde en halv ica-kasse (suck!!) och plockade ner bilen in på ara karossen känndes det som och gick igenom alla kablar. De fann några som var skadade och bytte dessa. Verkstaden flaggade för att det är fördjävliga problem och att man aldrig vet vad mer som kan vara skadat. Nu sedan en tid rullar vi bilen igen och felen fortsätter. Enligt verkstaden är nästa steg att beställa en helt ny kabeluppsättning (kanske kallas kabelmatta?) och montera in. Saftigt dyr och många timmars jobb och ändå inte givet att det löser problemen med vår bil. Samtidigt vill man gärna att bilen skall fungera igen och inte direkt klassas som en kass reservdelsbil.
Hur kan man resonera här? Är det fler som haft samma erfarenhet? Kan det finnas andra möjliga orsaker till krånglet som ni ser det? Som det är nu kan vi inte låta det fortgå då just felmeddelanden stanna snarast inte är roligt att få på motorvägen med hela familjen inpackad. Men det blir ett dilemma, vi har lagt över 30 tusen på fixandet hittills utan framgång. Nästa steg uppfattade jag som minst 50 tusen ytterligare och även det klart ovisst om problemen löser sig. Tycker ni att det är bara att boka in nästa dyra steg i felsökandet?
Verkstaden bad oss föra logg över när och hur felen dyker upp. Körstil, väder osv men det upplevs väldigt slumpmässigt och vi ser inget mönster. Förbannat sorgligt detta för en bil som när den fungerar är väldigt svårslagen.
Tack för mig.
Det vanligaste är att bildskärmen släcker ner för att sedan starta om. Felmeddelande Volvo On Call service erfordras
och felmeddelande Servostyrning service erfordras. Ibland har blinkersen invändigt slutat att fungera, både det visuella och ljudet. Då och då komma felmeddelande Bromssystemsfel Stanna snarast. Oftast försvinner felmeddelanden efter ett litet tag och exemplet med bromssystemsfel har inneburit att man stannat vid väggrenen, startat om bilen och då är allt som vanligt igen.
Några gånger har bakluckan slutat fungera, några gånger har någon del i bakluckan (låset, elöppnaren eller något) låst sig och bara stått och "tuggat", någon gång har något fönster krånglat.
Bilen tog till ortens märkesverkstad och efter genomgång och felsökningen konstaterades en mängd felkoder, bland annat de som jag själv sett när jag kört, man fann att något med laddningen krånglade och det blev byte av generator (en begagnad något år nyare) men felen fortsatte. Då togs bilen in igen på verkstad och där konstaterades sedan att det varit musbekymmer, man fann musbo-rester som fyllde en halv ica-kasse (suck!!) och plockade ner bilen in på ara karossen känndes det som och gick igenom alla kablar. De fann några som var skadade och bytte dessa. Verkstaden flaggade för att det är fördjävliga problem och att man aldrig vet vad mer som kan vara skadat. Nu sedan en tid rullar vi bilen igen och felen fortsätter. Enligt verkstaden är nästa steg att beställa en helt ny kabeluppsättning (kanske kallas kabelmatta?) och montera in. Saftigt dyr och många timmars jobb och ändå inte givet att det löser problemen med vår bil. Samtidigt vill man gärna att bilen skall fungera igen och inte direkt klassas som en kass reservdelsbil.
Hur kan man resonera här? Är det fler som haft samma erfarenhet? Kan det finnas andra möjliga orsaker till krånglet som ni ser det? Som det är nu kan vi inte låta det fortgå då just felmeddelanden stanna snarast inte är roligt att få på motorvägen med hela familjen inpackad. Men det blir ett dilemma, vi har lagt över 30 tusen på fixandet hittills utan framgång. Nästa steg uppfattade jag som minst 50 tusen ytterligare och även det klart ovisst om problemen löser sig. Tycker ni att det är bara att boka in nästa dyra steg i felsökandet?
Verkstaden bad oss föra logg över när och hur felen dyker upp. Körstil, väder osv men det upplevs väldigt slumpmässigt och vi ser inget mönster. Förbannat sorgligt detta för en bil som när den fungerar är väldigt svårslagen.
Tack för mig.