Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
Igår tändes meddelande om att de va låg nivå i kylvätskan, fyllde på och har kött ca 20mil idag och nu kom varning igen och nivån ligger under min. Har kollat lite runt i motorn o ser inget blött nånstans så man börjar ju bli lite nojig att de är spricka i blocket då jag läst många som haft det på dessa motorer... min är ju en 2017 års vea d4 som gått 19000mil.
Går fint annars så märks inget. Kan vara lite ryckig ibland på lägre varv o har varit så länge.
Sen i vintras slutade dieselvärmare att fungera men har inte brytt mig om o laga de än då de kostar en bra slant.
Men det har väll inget samband med detta antar jag . Om de läcker nånstans vart bör man kolla efter läck?
Har hänt mig på fem- och fyrcylindriga motorn. Fyllde på då och då och kunde inte se något läckage men kollade ändå så att inga slangar läckte. Fick toppa upp ett par gånger sedan var det lugnt i flera månader och sen såldes dem. Tror det totalt gick åt en halvliter kylarvätska i små doser under två månader. Sen hade jag en extra flaska i bilen av säkerhetsskäl men som aldrig behövde användas.
Var under bilen nu o kollade. Det bildas en droppe här, se bild . Tror detta ä kylvätska men smakade beskt inte sött som de ska va väll?
Detta är vid motorfästet under till växel lådan. Ser inte vart de kan komma ifrån är ju ingen slang i närheten.....
Snapchat-670317281.jpg
Snapchat-670317281.jpg (1.84 MiB) Visad 1705 gånger
Snapchat-1522192230.jpg
Snapchat-1522192230.jpg (1.6 MiB) Visad 1705 gånger
Kolla på ovansidan av växellådan. Vanligt att urluftningsröret som går från expansionskärlet till dess anslutning på toppen ligger och nöter mot en vacuumslang och börjar tillslut läka glykol.
Nej ingen läcka där..... tog bort luft burken o stora röret för o komma åt bättre men hittar inget läck ändå...märkligt. vad kan de va som läcker mer? Parkeringsvärmaren sitter väll inte bakom motorn? Den sitter väll i hjulhuset ?
Uppdaterar tråden har kört med läckan nått år nu men nu har de börjar läcka mer och har funnit att det läcker vid detta rör med gul pil på där de går in i motorn dock syns de inte på bilden där den går in i motorn på baksidan
Snapchat-350002560.jpg
Snapchat-350002560.jpg (2.48 MiB) Visad 845 gånger

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]

Bilen fungerade utmärkt. 6-cyl 2.9 Manuell Ja[…]

Beställt nya sommardäck, får bli G[…]