Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hör nyss köpt mig en XC90 D5 2018 och upptäck att när jag backar emot något så hörs varningen sjukt lågt, knappt alls och kommer från bak i bilen. Sensorerna fram larmar jätte högt (har högsta volym) men som sagt, ljudet bak är jätte lågt, knappt hörbart. Någon som vet vad felet kan vara? Undrar även om det går att ändra känsligheten, jag hade önskat tidigare varning både fram och bak.
Har volymen på max, och fram låter det som tusan, men när jag backar emot knappt hörbart. Verkar inte gå att ställa individuellt vad jag kan se?
Parkeringshjälpens ljudnivå kan justeras under pågående ljudsignal med mittkonsolens [>II]-vred. Justering kan även göras i toppvyns menyalternativ Inställningar.
Nu får ni inte missförstå mig att vara dryg, men läser ni igen så ser ni att jag har högsta volym på, men ljudet som kommer när jag backar mot hinder är knappt hörbart, men ljudet när jag kör framåt vid hinder är högt som tusan
Volymen har jag enligt första inlägget på MAX.
Då är det väl en högtalare som är trasig?
Nu vet jag inte hur det är på denna modell, men på vissa bilar kommer ljudet från en högtalare i en bakdörr.
Kanske kan vara värt att lyssna efter varifrån ljudet kommer och justera stereon efter det för att se om radion också har kass volym från den aktuella högtalaren...
Statsminister skrev:Har volymen på max, och fram låter det som tusan, men när jag backar emot knappt hörbart. Verkar inte gå att ställa individuellt vad jag kan se?
Det skall, vad jag minns, gå att ställa individuellt, i menysystemet på bilen.
fjohan82 skrev: tis 04 jul 2023, 19:42 Då är det väl en högtalare som är trasig?
Nu vet jag inte hur det är på denna modell, men på vissa bilar kommer ljudet från en högtalare i en bakdörr.
Kanske kan vara värt att lyssna efter varifrån ljudet kommer och justera stereon efter det för att se om radion också har kass volym från den aktuella högtalaren...
Låter helt klart rimligt, ska kolla innan jag kör den till volvo

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]