Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 170KJ
Idag kom 2.10!
Recharge 2023. Numer kan man schemalägga laddning. Är väl den nyheten man märker av.
Kan även tillägga att Google Maps verkar ÄNTLIGEN fått funktionen att man kan ordna om destinationer genom att dra dem upp och ner. Den har jag saknat sen jag hämtade bilen!
Användarvisningsbild
av bem
Installera nyss 2.10 i min V90 T6 Recharge MY22 early.
Kört en sväng, hittills inga problem köra med bilen. Ratten är varm mellan kl 10-2 och vid kl 20 och 16. Rattvärme är inaktiverad i klimatinställningarna. Kanske skall va så.
Användarvisningsbild
av V9097
Jag började installera 2.10 för 3 timmar sedan. Det står att det kan ta upp till 90 minuter, och om en timme behöver jag bilen.

Om den inte blir klar, kan jag avbryta installationen och använda bilen?
Användarvisningsbild
av bem
Det brukar gå mycket fortare än vad det står i displayen att det kan ta. Kolla får du se om det kan vara klart redan.
Användarvisningsbild
av V9097
Det tog 4,5h mot utlovade ”upp till 90 minuter”. Jag hann invänta med minsta möjliga marginal och bilen fungerar felfritt. Dock väldigt störande att bilen blir obrukbar så fort mjukvaran skall uppdateras.

Enligt Volvos egen support går det att starta och köra bilen när uppdateringen är igång, men de kan inte svara på exakt vad som händer. Troligen stoppas uppdateringen varpå man måste uppsöka verkstad för att åtgärda mjukvaran.
Användarvisningsbild
av bem
Det tog tid i ditt fall. När jag installera 2.10 i min V90 MY22 för nån vecka sen gick det mycket fortare än vad bilen hade beräknat. Det minns jag. Så har det även varit tidigare med min bil. Jag gör alltid uppdateringar på kvällen när jag vet jag inte behöver bilen. Och alltid på en vardag när jag vet Volvoverkstan i stan har öppet dan därpå. Detta för att dels kunna få dit bilen med bärgare dels få hyrbil, om det mot förmodan skulle bli nåt allvarligt strul med bilen efter en mjukvaruuppdatering. Har ju hänt Volvo Googlebilar inte startat efter mjukvaruuppdatering. Mjukvaran har tyvärr visat sig vara min bils svaga punkt under de två åren jag haft bilen, dock har det blivit bättre allteftersom.
av LJN
Min senaste uppdatering gick på under 30 minuter. Det kan inte vara så att uppdateringstiden är beroende på uppkopplingshastigheten mot mobilnätet där bilen står? I mitt fall så är den väldigt god, har 5G täckning med bra signalstyrka enligt min Iphone. Brukar köra bredbandskollen då och då för att få en uppfattning om tillgänglig bandbredd.
Användarvisningsbild
av bem
Som jag fattat det tas mjukvaran hem medan man kör, via det inbyggda modemet i bilen som väl kommunicerar med yttervärlden via 4G-nätet. Det är den fasen som är OTA, over the air. När väl bilen fått hem hela mjukvaran kan man därefter manuellt starta installationen och sen stänga av bilen och låsa bilen. Då installeras den redan till bilen hemtagna mjukvaran. Om det är rätt uppfattat att det är så det går till är det underligt det tog så väldigt lång tid installera i trådskaparens Volvo.
Ny stereo i min s40 2004

Inte utan lite modifiering. När du har drag[…]

Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]

Damasker såg hela ut. Testade att plocka ur[…]