Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ghostrider
Tjena alla i gruppen.
Nu har jag fått en tokig idé. Jag har en -96 Volvo 850 GLT och funderar på om det går att trimma den. Via internet har jag fått höra att man kan trimma lite genom att sätta i kamaxlar från 859 GLT -92. Stämmer detta och finns det möjligtvis andra sätt man också skulle kunna höja effekten lite? Frågan är också hur mycket det är rimligt att kunna öka effekten utan att ruinera sig totalt.

Och nej, jag kommer inte köpa en turbo istället haha.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är för mycket som skiljer -92orna åt för att endast kamaxlarna ska göra någon possetiv nytta i en -96a.
Det finns inte mycket att hämta ur en sugis överlag med trim, utan att ösa ner massvis med pengar. I bästa fall ändrar man vart i registret effekten finns, inte hur mycket max effekt som finns..
av vrmlnd
Lucif3r skrev: tis 13 jun 2023, 15:45 Det är för mycket som skiljer -92orna åt för att endast kamaxlarna ska göra någon possetiv nytta i en -96a.
Det finns inte mycket att hämta ur en sugis överlag med trim, utan att ösa ner massvis med pengar. I bästa fall ändrar man vart i registret effekten finns, inte hur mycket max effekt som finns..
Fast är det något mer av relevans än kamaxlar + insug som skiljer? Hört ryktas om att 92:orna ska lämna ca 190hk, om det är sant vettefan, men kommer ihåg att min gamla 92:a hade en mycket råare och mer rivig karaktär än senare GLT:er.
av ghostrider
Lucif3r skrev: ons 14 jun 2023, 16:51 Jao, det är ju en helt annan topp på 92orna, och "givetvis" är mjukvaran annorlunda också(helt annat styrsystem för det första :p).
Vad skiljer mellan -92:ans topp och -96:an samt går det att installera -92 toppen på en -96:a bolt-on?
AC & kylfläkt

Inte direkt plomberad, den var hel utan märke[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]