Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Hej,

I år blir första sommaren med endast den gamle trotjänaren XC70 2.5T automat 2004 på 22000 mil.

Vi hade tänkt skaffa husbil men evt funderar vi på husvagn i stället.

Vågar man ge sig ut på en längre turné i de norska bergen med vagn efter en äldre bil?

Den torde ju bli törstig bortom all rimlighet men det må ju vara hänt.

Är det en robust automat? Kommer turbon ge upp?

Fullt medveten om att jag kanske är lite nojig, men gillar inte tanken på att blir stående.

Tidigare år har vi haft en V70 D4 -14 och den slet ju med sig en husvagn med glädje. För att inte nämna XC60in vi hade före den. En dröm att dra med!
av KalleJ
Jag röstar på att byte av oljorna först, sen bara köra.
Även bromsvätskan kan vara bra o ha fräsch sådan.
av Storfot
Du hade ju knappast ställt frågan om det varit 2004 och bilen ny. Åldern och milen ser jag inte som något problem i sig, så då hänger det ju på hur välskött den är. Skötta servicar, spolad låda, ej tät vevhusventilation, välservade bromsar o.s.v.
av trasker
KalleJ skrev: sön 11 jun 2023, 19:43 Jag röstar på att byte av oljorna först, sen bara köra.
Även bromsvätskan kan vara bra o ha fräsch sådan.
Olja i lådan och motorn byttes för några månader sedan så den är helt okej.

Bromsvätska ska jag kolla när den var bytt senaste, tack för påminnelsen!
av trasker
Storfot skrev: sön 11 jun 2023, 20:32 Du hade ju knappast ställt frågan om det varit 2004 och bilen ny. Åldern och milen ser jag inte som något problem i sig, så då hänger det ju på hur välskött den är. Skötta servicar, spolad låda, ej tät vevhusventilation, välservade bromsar o.s.v.
Den där vevhusventilationen gäckar mig lite faktiskt. Förra gången jag hade den på verkstad bad jag dem kolla på den. De sa att de gjort någon lättare form av rengöring. Då den fortfarande andas lite genom oljepåfyllningen var jag förbi och resonerade med dem om jag skulle boka tid för byte av oljefällan etc men han tyckte inte det är nödvändigt. Detta hos en allbilverkstad som har bra rykte och några före detta Volvomekaniker.

Jag har också pratat med Volvo och han menade att för att avgöra om rengöring/byte oljefällan är nödvändigt måste de ta in bilen och se hur mycket den andas via oljepåfyllningen. Vad jag förstod göra det någon form av mätning?
Användarvisningsbild
av freak1
Jag drar husvagn med vår V70 2004 2.5t automat med 30.000 mil på mätaren. Lådan spolad vid 24.000 mil. Inga problem ännu. Drar en del bensin men det får man leva med.
Användarvisningsbild
av frasse4
Turbon lär inte vara några problem, en 2.5T laddar väl en fjärdedel av vad en D4:a gör
av nissesvolvo
En lämplig assistansförsäkring kanske kan stilla oron. Vet ej dock om det är lösbart med Norge som resmål. Jag har åkt ganska så mycket runt omkring Geilo och upp mot Trollstigen. Där finns det vägar som är högst olämpliga att dra med en husvagn på. Men väljer man rätt vägar så är det självklart inga problem. Lycka till.
Användarvisningsbild
av lennarte
Bra koll på bromsar är ju bättre än bra koll på motorn. Om det strular i drivlinan så i värsta fall stannar ekipaget. Om bromsarna strular stannar det kanske inte. Bromsvätskan är mer viktig än många tror, särskilt på en automatväxlad. På en manuell kan man motorbromsa på ett helt annat sätt. Även om moderna automat lådor är helt annorlunda byggda än äldre typer.

Jag hade inte kört en meter med en bi som rul[…]

Upptäckte att det var enklare att komma &arin[…]

Tror du missförstår mig. Jag slår[…]

Kylvätska till 740 b230f

Jag plockade den nedre kylarslangen samt den ö[…]