Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
Hej.

Ska byta kamremmen och vattenpumpen.

Så jag tänkte köpa glykol så då är frågan vilken ska man köpa.?

Tänkte köpa ifrån Biltema.

Och många liter ska jag köpa?

Volvo v70 99 165 hk det gäller.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det ska inte vara bra att blanda Etylen glykol och Proylenglykol. Hämtat från "nätet"
Vad händer om man blandar propylenglykol med etylenglykol?
Kan jag blanda etylenglykol med propylenglykol?
Nej! Detta är olika glykoler med olika egenskaper och deras olika inhibitorer gör att det bildas ”klumpar” och rostskyddet reduceras.

Vet ej hur dagens glykoler är. Har du en nyare bil är det förmodligen Proylenglykol då den är mindte giftig. Förr var det olika färg på dom, men det är ingen garanti idag. Tömmer du och spolar ur systemen (även elementet) är det ingen fara, då kan du köpa vilken du vill. Dom är lika bra
av pop
lennarte skrev: tor 25 maj 2023, 18:09 Det ska inte vara bra att blanda Etylen glykol och Proylenglykol. Hämtat från "nätet"
Vad händer om man blandar propylenglykol med etylenglykol?
Kan jag blanda etylenglykol med propylenglykol?
Nej! Detta är olika glykoler med olika egenskaper och deras olika inhibitorer gör att det bildas ”klumpar” och rostskyddet reduceras.

Vet ej hur dagens glykoler är. Har du en nyare bil är det förmodligen Proylenglykol då den är mindte giftig. Förr var det olika färg på dom, men det är ingen garanti idag. Tömmer du och spolar ur systemen (även elementet) är det ingen fara, då kan du köpa vilken du vill. Dom är lika bra
Tackar så mycket för svaret.

https://www.biltema.se/bilvard/tillsats ... 2000053073

Denna köpte jag .hoppas det blir bra 👍
AC & kylfläkt

Inte direkt plomberad, den var hel utan märke[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]