Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IonNoSec
Tjenare på er alla Volvo Entusiaster!

Jag trodde att jag skulle slippa göra massor inlägg här och bara kunna lurka och lära mig ifrån andras problem.

Jag har googlat och sökt på forumet och har väldigt dålig framgång där folk skrivit sina lösningar.

Det är som så att jag har en Volvo V70 1.6D/D2 ifrån 2012 som kopplingen inte hänger med riktigt. Det hela började med att jag hörde och kände att kopplingen inte hängde med upp den sista centimetern och med ett ljud flög upp till sitt neutrala-läge. Allt annat var som det skulle så jag googlade lite och antog att jag kanske måste smörja upp returfjäderns glidpinnar nummer 3 på bilden.
Koppling.png
Koppling.png (165.42 KiB) Visad 533 gånger
Detta fungerade utmärkt och jag var nöjd! Det gick 2 veckor och bilen larmade för att jag behövde fylla på bromsvätska vilket jag gjorde och sen började problemet igen. Jag kände att han inte ville hänga med upp riktigt och till slut så har det varit så illa att om jag sätter foten på kopplingen så "Trillar" den ner till läget som den normaltvis brukar fastna vid på väg upp.

Jag har provat att smörja upp nr3 igen med lite framgång det blev bättre men inte bra. Jag funderar på om det har kommit in luft i systemet vid påfyllning av olja.

Min fråga är har någon varit med om detta innan? Kan det vara så enkelt som att jag behöver lufta system? Vart sitter slavcylindern isåfall försökt leta lite och konstaterat att jag förmodligen måste gå underifrån men jag har inte hittat någon luftnings nippel eller dylikt.

OBS, Kopplingen och svänghjul ska vara bytt enl förra ägaren.

Tack på förhand / Oskar
Uppdatering; Jag hittade luft-nippeln som satt på framsidan, ovansidan på sprängkåpan (Lite gömd under kablage) Lyckades lufta kopplingen och nu känns allting som det ska.

Håller tummarna att allt fungerar som det är tänkt nu.
Jag tror det är byte av huvudcylindern tyvärr. Den läcker nog mellan kolvtätningen. Kolla efter yttre läckage annars.
Manövercylindern sitter inne i växellådan och är en del av urtrampningslagret.
Dess luftning sitter ovanpå lådan nära växelreglaget, Den sitter högt för luftningens skull, den sitter inte på undersidan.
@Doomis, Tack för svar :angelo: Skulle behövt din kommentar för ett par timmar sen innan jag hittade nippeln :D Men lyckades få den luftat och allt verkar fungera. Ser inte någon olja mer än det jag spillde när jag luftade, bör väll märkas ganska snabbt om det drar in luft någonstans tänker jag.

Jag ska göra ett försök med ark f&o[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]

Den här gången är det faktiskt Vol[…]