Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lakeplisken
Har en V60 2013 1,6l D2, manuell 6växlad låda, ca 22000mil, det har rasslat lite senaste året när den stått på tomgång men kan försvinna när jag kopplar ur. Någon som lyssnat har sagt att det kan vara urtrampningslagret men att det kan låta så en längre tid utan problem och att man kan byta den när det blir dags att byta koppling sen nån gång i framtiden. På senare tid har det dock börjat låta skramligt när jag belastar motorn med för hög växel i, brukar dock låta normalt igen om jag håller mig över 2000rpm eller om den inte belastas för hårt.

Men idag när var på väg till Gotlandsfärjan med full bil och skulle köra om en lastbil (med lite för hög växel i) så var det som att jag tappade kontakt med växellådan! Den varvade som om man lagt i friläge och gasar. Växelspak och koppling känns helt normala när man växlar/trampar ur. ”Fick tag ” i växellådan ibland på lägre varv men när jag pressade på lite så tappade jag växeln igen. Testade lite olika växlar men inget funkade så fort jag försökte gasa lite. Kunde köra i 30 till närmaste avfart där jag testade att lägga i ettan och backen utan några problem. Vilade några minuter och kunde köra vidare i 80km/h men väldigt försiktigt och med relativt högt varvtal och lyckades komma på färjan.

Är det någon som har råkat ut för nåt liknande? Vad skulle det kunna vara, kan ett slitet urtrampningslager skapa det här eller är det något annat? Sitter på färjan just nu, hoppas jag kommer av!😬
Det är nog kopplingen som slirar, dvs lamellerna är utslitna. Det är nog dags för ett kopplingsbyte, byt då också urtrampningslagret.
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]