Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte till slut en 2012 T4F.
Så nu byter jag alla oljor/vätskor/filter osv för att hamna på noll så att säga oavsett vad tidigare ägare gjort eller inte gjort när det gäller service.
Men nu letar jag efter bränslefiltret, men var sjutton sitter det?
Finns det inget på dessa motorer B4164 T2 ?
Du gjorde rätt på sätt och vis. På alla moderna bilar skall man byta motorolja och filter minst en gång om året eller efter körd vägsträcka. Det som kommer först gäller. Jag tror det är 1500 mil som gäller för dig? Och det gäller också alla bränslen.
Det är en fördel att byta motoroljan och filtret på sena höstkanten för på vintern påfrestas oljan extra hårt. Då är det bra att ha en fräsch olja i motorn.
johanfl skrev: tor 11 maj 2023, 23:31 Köpte till slut en 2012 T4F.
Så nu byter jag alla oljor/vätskor/filter osv för att hamna på noll så att säga oavsett vad tidigare ägare gjort eller inte gjort när det gäller service.
Men nu letar jag efter bränslefiltret, men var sjutton sitter det?
Finns det inget på dessa motorer B4164 T2 ?
viewtopic.php?f=56&t=141689&p=1243712&h ... r#p1243712 - citat "Om filtret inte sitter framför höger bakhjul så finns det inget filter. Eller ja, det sitter inbyggt i pumpen inne i tanken och är inte meningen att det ska bytas.

Modeller med filtret inne i tanken har behovsstyrd bränslepump, och ingen bränsleretur från motorn. Så det går inte alls lika mycket bränsle genom filtret som förut, så det räcker med ett livstidsfilter i tanken.
"
viewtopic.php?t=126218 - bild på VIDA.

men utöver det är det nog olja- luft, kupéfilter, eventuellt automatväxellåda spolning(om det nu är en automatare)
Tror f*n det är så att det inte finns nåt externt bränslefilter på T4F, efter mycket googlande så verkar det vara som Unleash säger, det sitter inbyggt med bränslepumpen i tanken.
Blev bara så konfunderad att det inte fanns nåt filter, jaja men då slapp jag byta det ;-)

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]

Nästa elbil från Volvo?

Jag hade hoppats på en design närmare E[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]