Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Plingplong
Hej. Ska montera coils fram och bak på min v70, men har bökat som fan med å få ur själva fjäderben ur den lilla koppen längst nere eller vad man ska säga. Har nån någon ide hur jag ska göra?

Och även ett till problem, testade lossa dom 3 bultarna högst uppe inne i motorrummet och skulle se om de gick lättare. Men det var ju dumt, så nu är det fan omöjligt å få i dom 3 bultarna. Är som att hela topplagringen har snurrat sig och det linjeras inte upp med hålen. Och verkar vara otroligt svårt å snurra den? Om det ens går? Förstår ej hur det kan ha snurrat sig så. Är 1 hål linjerat upp så är dom 2 andra bortresta till tokyo. Nån som har en ide?
av HakanF
Vad är det du ska göra? Jag googlade "coils" och det är något till e-sigaretter?
Men är det byta coilovers du menar så är du på rätt väg finns massa youtube videos som visar detta bättre än vi här kan förklara.
av Plingplong
HakanF skrev: ons 19 apr 2023, 10:32 Vad är det du ska göra? Jag googlade "coils" och det är något till e-sigaretter?
Men är det byta coilovers du menar så är du på rätt väg finns massa youtube videos som visar detta bättre än vi här kan förklara.
Ja jag menar coilovers, en förkortning bara🤣 Ja men hittar inget om mitt problem på nummer 2. Det med topplagringen dvs
av berrabus
Ang 3 toppbultarna, som du märkt är det ingen bra ide att ta bort dem innan fjäderbenet är loss från det nedre fästet :)

Fjäderbenslagringen som är det som sitter högst upp går att vrida och det måste vara åt rätt håll. Om jag kommer ihåg rätt skall den flata delen vara in mot motorn och den runda delen utåt.
Kolla hur den är vriden och se till att det är rätt.
av HakanF
Om du sätter tillbaka fjäderbenet upptill som "Berrabus" beskriver så kan du sedan följa denna video för att montera loss fjäderbenet:

Fixat går utan problem nu. Felet var spricka[…]

Nästa elbil från Volvo?

Den känns väldigt avskalad icke-Volvo, m[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]