- sön 16 apr 2023, 03:49
Tjenare!
Har en v70 T5a från 99 med den nyare ”RN” motorn och gasspjället.
Har kämpat med Koden ECM4801 i snart 2 år och förra ägaren i 3 år.
Bilen har gått 36k mil ”motorn 26”
Har bytt följande, tändstift till Bosch
Alla spolar till Bosch orginal
Nya spridare till Bosch orginal ”blå med samma art nr”
Ny bakre lambda till Bosch, ny biltema 200cells cat katten blev bytt 8 månader sen, avgaset är byggt likadant som bsr
Helt nytt avgassystem rostfritt 3 tums med downpipen och hor inte och känner inte nånstans att den läcker
Ny luftfilter
Nytt Bosch LMM
En ny Mac magnetventil (ska hålla bättre i jämförelse med Volvo orginal)
BSR steg 3 optimering
Enda som är kvar är främre lambda sonden men vill kolla med er först vad ni tycker, den har gått bra fram till ungefär februari sen börja den gå sämre
Känns som att bilen drar mycket soppa förbrukningen har gått upp från 0.92 till 0.97 och då har jag inte rensat medelförbrukingen sen augusti
Den som ska bytas snart är till ny 16t turbo så orginal och kopplig, svänghjul, uttrapningslager och packboxen bakom svänghjulet samt full service av lådan.
Hoppas ni har några idéer som jag kan testa.
Bra och veta att kamremmen/vattenpumpen och alla rullar blev bytta i maj förra året på Volvo för 9k
Samt bytte ut/rengjorde hela vevhusventilation och bytt packning till insuget samt rengjort gasspjället.
Även bytt oljetryck givaren och vattentempgivaren båda originala från Volvo.
Mvh Aleks
Har en v70 T5a från 99 med den nyare ”RN” motorn och gasspjället.
Har kämpat med Koden ECM4801 i snart 2 år och förra ägaren i 3 år.
Bilen har gått 36k mil ”motorn 26”
Har bytt följande, tändstift till Bosch
Alla spolar till Bosch orginal
Nya spridare till Bosch orginal ”blå med samma art nr”
Ny bakre lambda till Bosch, ny biltema 200cells cat katten blev bytt 8 månader sen, avgaset är byggt likadant som bsr
Helt nytt avgassystem rostfritt 3 tums med downpipen och hor inte och känner inte nånstans att den läcker
Ny luftfilter
Nytt Bosch LMM
En ny Mac magnetventil (ska hålla bättre i jämförelse med Volvo orginal)
BSR steg 3 optimering
Enda som är kvar är främre lambda sonden men vill kolla med er först vad ni tycker, den har gått bra fram till ungefär februari sen börja den gå sämre
Känns som att bilen drar mycket soppa förbrukningen har gått upp från 0.92 till 0.97 och då har jag inte rensat medelförbrukingen sen augusti
Den som ska bytas snart är till ny 16t turbo så orginal och kopplig, svänghjul, uttrapningslager och packboxen bakom svänghjulet samt full service av lådan.
Hoppas ni har några idéer som jag kan testa.
Bra och veta att kamremmen/vattenpumpen och alla rullar blev bytta i maj förra året på Volvo för 9k
Samt bytte ut/rengjorde hela vevhusventilation och bytt packning till insuget samt rengjort gasspjället.
Även bytt oljetryck givaren och vattentempgivaren båda originala från Volvo.
Mvh Aleks