Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AleksanderR
Tjenare!
Har en v70 T5a från 99 med den nyare ”RN” motorn och gasspjället.
Har kämpat med Koden ECM4801 i snart 2 år och förra ägaren i 3 år.
Bilen har gått 36k mil ”motorn 26”
Har bytt följande, tändstift till Bosch
Alla spolar till Bosch orginal
Nya spridare till Bosch orginal ”blå med samma art nr”
Ny bakre lambda till Bosch, ny biltema 200cells cat katten blev bytt 8 månader sen, avgaset är byggt likadant som bsr
Helt nytt avgassystem rostfritt 3 tums med downpipen och hor inte och känner inte nånstans att den läcker
Ny luftfilter
Nytt Bosch LMM
En ny Mac magnetventil (ska hålla bättre i jämförelse med Volvo orginal)
BSR steg 3 optimering
Enda som är kvar är främre lambda sonden men vill kolla med er först vad ni tycker, den har gått bra fram till ungefär februari sen börja den gå sämre
Känns som att bilen drar mycket soppa förbrukningen har gått upp från 0.92 till 0.97 och då har jag inte rensat medelförbrukingen sen augusti

Den som ska bytas snart är till ny 16t turbo så orginal och kopplig, svänghjul, uttrapningslager och packboxen bakom svänghjulet samt full service av lådan.

Hoppas ni har några idéer som jag kan testa.
Bra och veta att kamremmen/vattenpumpen och alla rullar blev bytta i maj förra året på Volvo för 9k
Samt bytte ut/rengjorde hela vevhusventilation och bytt packning till insuget samt rengjort gasspjället.
Även bytt oljetryck givaren och vattentempgivaren båda originala från Volvo.

Mvh Aleks
av SubMarine
Har bilen alltid haft annan katalysator är original när felkoden funnits? När jag hade mitt Ferrita 3" framrör med 100 cells katt (har inbyggd spacer efter kat) så var felkoden i princip alltid aktiv på min V70 2.5T -99. Tröttnade och svetsade sedan dit en 200 cells katt och nu kommer och går felkoden lite då och då. När felkoden nu sätts för mig är det när jag kör i 80 på femman med lågt motormoment. Med originalsystemet med originalkatt så sätts aldrig felkoden för mig. Jag upplever dock inga problem med motorgång eller prestanda när felkoden är satt.
Användarvisningsbild
av AleksanderR
Har satt på en spacer till lambdan från BJP race men hjälpte inget, bilen har nog inte haft en orginal kat sen långt tillbaka så vet inte hur det såg ut då men den gick abosolut mycket bättre innan även om jag fick den felkoden (4801) men känns som bilen blivit slö, har även kollat alla vacuum slangar och intercooler rör och inget läcker. Min lampa tänds ungefär alltid efter 5 mil och då kör jag som du säger 80 i femman på låga varv. Dock så går inte bilen bra heller när lampan är släckt. Jätteskumt, kanske turbon som håller på ge sig? Kollade för 8 månader sen när jag bytte katten för shaftplay i turbon men den va minimalistisk. Sen har jag fått en läcka från olje returen från turbo men känns konstigt att det skulle göra bilen slöare eller ?
av SubMarine
Går motorn som den ska i övrigt förutom att den känns trött? Det vill säga du har inga misständningar etc? Om du har möjlighet att logga laddtryck eller luftmassan vid en fullgasacceleration på typ 3:an så borde det kunna indikera om turbo/inloppssystem fungerar som det ska.
Användarvisningsbild
av AleksanderR
Har en icarsoft obd2 läsare för just Volvo och den kan inte läsa av laddtryck så datorn verket inte stödja det men ska nog montera en laddtrycket mätare så kan se försöker bara hitta en smidig lösning för vill helst ha den undangömd
Angående misständningar så gör den väldigt jämt och fint har bara fått en felkod en gång för 2 år sen för misständning men försvann efter jag bytta till nya tändstift.
Ska kolla det med luftmassan vad ska man komma på för värden? Ska ta med nån passagerare så får de läsa av datorn när jag kör i Mexico, återkommer
av SubMarine
Skickar med en logg som referens från min bil om du vill ha något att jämföra med. Laddar ca 0.7 - 0.8.
Spec:
Oöppnad motor, japangrenrör, 16T turbo, 3" framrör med katt, 2.5" från katt och bak, egen mjukvarukalibrering av originalstyrsystemet.

Blå kurva är luftmassaflöde, kg/h.
Lila kurva är laddtryck, millibar.
Laddtryck_luftmassa.png
Laddtryck_luftmassa.png (162.1 KiB) Visad 1343 gånger
Användarvisningsbild
av AleksanderR
Det var nu länge sen men jag tänkte uppdatera lite.
Monterade en laddtryckmätare och den gick endast upp till 0.7 bar och sjönk till 0.4. Hade en helt nu 16t turbo liggandes så jag bytte den då det läckte från returen så bytte alla packningar också.
När jag kollade på den gamla turbon så var hela avgashuset helt sprucket och en glipa på 4mm till wastegate armen så den verkar har läckt där på nåt sätt. Kändes som att jag åkte med öppen wastegate hela tiden. Wastegate armen var också otroligt trög och rörde typ inte på sig. Iaf hela turbon blev bytt och extra packningar på grenröret och mellan grenrör turbo och en packning mellan turbo och downpipe. Service utförd i samband med turbo bytet och nu går bilen som en klocka. Laddar 1.3 bar BSR steg 3
Tack för hjälpen iaf, nästa projekt blir koppling och svänghjulsbyte. Volvo ville ha nästan 30k för arbete och delar.... Då det är en dubbelmasse svänghjul, bara den på volvo kostar 18k....

Oj, aj.. Att mina mätare visar olika vet jag […]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]