NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alilje
Hej forumet,
Har en V50 2008 som inte går igenom besiktningen då låset till dragkroken inte funkar som det ska. Verkstan misstänker att själva mekanismen är trasig (alltså inte bara låset/kåpan man vrider på) Har googlat mig tokig efter en ny/begagnad men hittar bara hela satser med fästet som ska sitta på bilen också. Finns det någon som vet var man hittar en ny krok?
Det är en krok av denna modell jag är ute efter https://www.skruvat.se/Dragkrok-Avtagba ... tEQAvD_BwE
Har inget tips på det, men att mekanismen skulle gå sönder är rätt ovanligt, men det kan såklart hända.
Lägg kroken i en hink på balkongen/uteplatsen eller liknande. Lite då o då går du förbi o sprayar runt låsmekanismen med rejäl penetreringsolja (nej, inte wd40, inte 5-56 de är bara parfymer) och upprepa under några dagar och se om du kan få liv i den.
Hade en audi med det fenomenet, hade gett upp helt och gick inte vrida men efter ett par dagar med olja började den släppa och var smord som en Shejk i kuwait när jag monterade tillbaka.
Tack för tips, ska se om jag får liv i den. Det känns som en så pass rekorderlig mekanism att den inte ska paja. Men samtidigt har jag en bra mek som jag litar på. Så är det nån som vet var man kan hitta en ny krok får de gärna skriv. Är ju en väldigt sur 2a att få körförbud för :-(

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]