Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Enligt besiktningen ligger bromsverkan på 6%.

Tror att det tidigare har satts in distanser på vajrarna vid skivorna. Beläggen byttes för inte så länge sedan.

För att dra åt handbromsen är det till höger på den stora plastskruven under mittkonsolen?
När du monterar nya backar är det viktigt att backarnas ände (vid exentern) ligger mot klacken på skölden. Ju närmare klacken dom ligger vid dragen handbroms, desto bättre bromsverkan. Och sedan justera ut backarna i andra änden. Lättast med att montera justeringar istället för plattjärnet, men det går att svetsa i järnet eller lägga i bockade plåt remsor (har jag gjort) mellan plattjärnet och backen
Plastskruven vid spaken är bara till för att justera så spaken "tar" i rätt höjd.
Justerskruven finns t.ex. hos vparts, googla på Volvo-artikelnumren så dyker den upp på fler ställen :-)
justerskruv_740.JPG
justerskruv_740.JPG (79.19 KiB) Visad 977 gånger
lennarte skrev:...men det går att svetsa i järnet eller lägga i bockade plåt remsor (har jag gjort) mellan plattjärnet och backen...
Det verkar inte som du menar som enligt bifogad bild, men hur mycket skulle man kunna förlänga järnet i sådana fall?

Skulle du kunna rita upp hur du menar?
Bilagor
biten.png
Förlängning.
biten.png (32.59 KiB) Visad 743 gånger
Jag har klippt till c:a 2 cm långa (0,5 -1 mm) remsor som passar i hacket (på den sida som är uppåt). Bockat dom och klämt fast dom. Det får inte vara någon slitkant alls på bromstrummorna, då får du inte på skivorna. Det är mycket lättare med justeringar, men jag har kanon handbroms utan justeringar. Problemet är att Volvo blir så förbannat gamla, hade dom blivit som normala bilar (8 -10 år) hade det inte varit några problem
lennarte skrev:Jag har klippt till c:a 2 cm långa (0,5 -1 mm) remsor som passar i hacket (på den sida som är uppåt). Bockat dom och klämt fast dom.
Menar du då en total förlängning på 4 cm per järn?

Jag tänker att du menar som bifogad bild, fastsvetsad på toppen.
Bilagor
ihacket.png
ihacket.png (140.46 KiB) Visad 561 gånger

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]