Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StefanOvlov
#1536499
God afton Volvo-kamrater!

Införskaffade äntligen en Volvo 850 igen för en vecka sedan , tyvärr ville hon bara rulla 2 dagar dock.. :(
När jag gjort ett kortare stopp dag nr 2 och skulle starta henne igen så ”bluddrade” hon bara på tomgången för att sedan dö helt.
Omstart och samma då, 3-4 ggr, sedan tji att ens kunna starta.
Bogserade sedan hem henne och laddade batteriet.
Provade igen men ville inte gå igång, var en himla snurr på startmotorn dock.
Läste här på forumet om kompressionstappet som tydligen är vanligt, och testade tipset med lite olja ner i cylindrarna, men fick inte igång någon motor då heller.
Jag har nu fått hjälp med avläsning av felkoder och har googlat runt på dessa samtidigt som jag kliat mig i huvudet (PS, är ingen mekaniker).
Vet att det finns insatta och kunniga personer här på forumet som förhoppningsvis ska kunna ge mig något bra tips iallafall 🙏

Felkoderna är:

CI-121
ECT signal, signal fault

EFI-445
Airpump

P0410
Secondary air injection system


Tack på förhand! Mvh Stefan
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1536503
Felkod 1 pekar på tempgivaren, den kan orsaka startproblem. Prova koppla ur den, startar den då så är det (troligen) fel på den.
Felkod 2 och 3 pekar på luftpumpen, den ska inte kunna orsaka startproblem.

Bränslepumpen hörs rätt tydligt på tändningen, den ska gå ca 2-3 sekunder. Med motorn igång, eller snurrandes mha. startmotorn, är det dock svårt att höra den.
av StefanOvlov
#1536890
Halloj, ville bara berätta att orsaken till startproblemen var reläet till bränslepumpen, med det bytt går hon finfint. Så blev lurad av felkodsläsaren..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1536917
mmh, bränslepumpen kan inte ge några felkoder. Så felkoderna du har är alltså orelaterade till felet du hade, men ändock fel som upptäckts.
Har du rensat koderna och sett om dom kommer tillbaka?

Bra att det mest akuta problemet löstes dock :-)
av StefanOvlov
#1536921
Har inte rensat några felkoder, hade bara tillfällig tillgång till felkodsläsare, får hoppas den rullar ett tag iallafall, tack för hjälp och information 🙏
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1536922
Du kan ju göra en "norsk reset", koppla ur batteriet i en 15-20min :-)
Men det gör ju föga nytta om du inte kan läsa felkoder när du vill. Kanske dags att införskaffa en? ;-)
Med tanke på felkodernas format misstänker jag att du har en 850 96-97, troligen GLT, med Motronic4.4-styrsystemet. Har en en laptop behöver du bara köpa en VAG-COM KKL409.1 kabel för typ 100kr, och googla fram en... mindre laglig... kopia av vol-fcr.
Det finns även en app numera(iaf till andriod) som ska fungera med ELM327-läsare kopplad till mobilen. Ingen egen erfarenhet av den dock.
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]