Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Plingplong
Hej, har ett par jspec v2 coils på min v70. Idag när jag skulle demontera det och fixa en sak så satt muttern högst uppe på fjäderbenslagret hårt så in åt helvete (se bild vilken mutter jag menar)

Man måste ju sätta en insekt nyckel och sen 22ans nyckel och dra samtidigt med, men fick fan inte loss det. Passagerar sidan går hur bra som helst å dra lös men inte förarsidan. Nån som har en ide hur jag ska göra för att få loss den?
hehee.jpg
hehee.jpg (1.15 MiB) Visad 609 gånger
Bilagor
119085562_104425861410413_4302041309790963968_n.jpg
119085562_104425861410413_4302041309790963968_n.jpg (574.1 KiB) Visad 610 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ptja, har du provat hammare? Alltså hamra på ringnyckeln, för extra kraft. Alternativt förlängare av något slag...
Bara använda fantasin, allt som kan hjälpa dig få mer kraft går att prova :-)

Som sista utväg så får du väl kapa muttern och köpa ny...
av Plingplong
Lucif3r skrev:Ptja, har du provat hammare? Alltså hamra på ringnyckeln, för extra kraft. Alternativt förlängare av något slag...
Bara använda fantasin, allt som kan hjälpa dig få mer kraft går att prova :-)

Som sista utväg så får du väl kapa muttern och köpa ny...
Japp, de jag provat är å hamra, förlänga nyckeln och svära. Vettefan hur jag ska kapa bara, tror jag förstör gängorna då på själva fjäderbenet om du förstår hur jag menar, eller om du har nån ide?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Använd så liten skiva som möjligt(typ, dremel-storlek, som är.. runt 25mm i diameter), och kapa inte helt igenom muttern, bara "nästan igenom" så den går att bryta isär :-) Förslagsvis kapar du på 2 motsatta sidor, ett V på ena sidan och "nästan igenom" på andra, så V'et fungerar som ett engång-gångjärn när du bryter :-D

Ett annat alternativ är värme... Men det bör isf vara flamfri värme, typ induktionsvärmare, annars finns ju risken att dämparen skadas(vilket iofs inte är helt omöjligt även med induktionsvärmare, men mycket mindre risk)
av Plingplong
Lucif3r skrev:Använd så liten skiva som möjligt(typ, dremel-storlek, som är.. runt 25mm i diameter), och kapa inte helt igenom muttern, bara "nästan igenom" så den går att bryta isär :-) Förslagsvis kapar du på 2 motsatta sidor, ett V på ena sidan och "nästan igenom" på andra, så V'et fungerar som ett engång-gångjärn när du bryter :-D

Ett annat alternativ är värme... Men det bör isf vara flamfri värme, typ induktionsvärmare, annars finns ju risken att dämparen skadas(vilket iofs inte är helt omöjligt även med induktionsvärmare, men mycket mindre risk)
Okej tack där gav du mig en ide, får testa mig på det och se om det fungerar. Ja jag har tänkt att jag ska köpa en såndär induktionsvärmare, kan vara bra å ha
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]