Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lactox
Tjena,

Jag tänkte vara duktig och tvätta av säterna i min bil (S60 med halvskinn, mörk). jag använde vatten och en bit av ett vitt lakan...

när jag kom ut dagen efter så var det stora fläckar där jag tvättat. Där jag blötte ner som mest ser det ut som en spya... inte så kul...

Någon som har en lösning eller varit med om samma sak?

Tacksam för svar, kommer att bli mitt favoritforum om detta löser sig! (kanske ändå! :))

// Eric
av NicklasO
Köp en klädselrengöring, ex smartabs klädsel & interiörtvätt, spraya ut över hela dunan skrubba in med en trasa och torka så noga du kan med en torr handduk, och sätt sedan på värme från ex en kupevärmare, dock inte för nära.

Sen ser du till o inte kladda så mkt på skinnet om du inte ska återfetta det.

MVH/
Lactox skrev:Tjena,

Jag tänkte vara duktig och tvätta av säterna i min bil (S60 med halvskinn, mörk). jag använde vatten och en bit av ett vitt lakan...

när jag kom ut dagen efter så var det stora fläckar där jag tvättat. Där jag blötte ner som mest ser det ut som en spya... inte så kul...

Tacksam för svar, kommer att bli mitt favoritforum om detta löser sig! (kanske ändå! :))

// Eric
Användarvisningsbild
av Funk
smartabs klädsel & interiörtvätt
Den går även under namnet Brisk, gör som det är sagt i inlägget ovan med tonvikt på hela ytan för att slippa fläckar.. Du kan använda en mjuk borste eller en styv pensel för att skrubba lite om det behövs. Jag brukar dock undvika extra värme utan bara lämna fönstrena öppna i garaget eller utomhus om vädret tillåter.

/Thomas
av NicklasO
Precis, och då är den som koncentrat och funkar i princip på alla fläckar.
Men säljs då bara på 5l dunk, men mkt värt då man även tvättar interiören, skinnklädseln etc med den.

MVH/
Funk skrev:
smartabs klädsel & interiörtvätt
Den går även under namnet Brisk, gör som det är sagt i inlägget ovan med tonvikt på hela ytan för att slippa fläckar.. Du kan använda en mjuk borste eller en styv pensel för att skrubba lite om det behövs. Jag brukar dock undvika extra värme utan bara lämna fönstrena öppna i garaget eller utomhus om vädret tillåter.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Utan tvekan det bästa milda rengöringsmedlet som jag testat, och jag har testa många... Lite svårt att få tag på i konsumentform, men jag har för mig att Micro haft den tidigare..

5l koncentrat blir minst 50liter i bruksblandning,så det räcker ett tag..

/Thomas
av Lactox
Tack för alla svar.

Kanske framstår som en idiot nu men jag svängde förbi Biltema på vägen efter jobbet och köpte en flaska av deras skumtvätt som var avsedd för textiler i bilar. Tror ni det går att använda utan att få mer fläckar? Det verkar fungera som ett skum som blir till ett tort pulver när de har torkat. Sen ska man damsuga upp det.

Det kostade ju 500 spänn det som ni tipsade om. I västa fall blir det att beställa, men tänkte kanske försöka med 39,90 kronorsvarianten först! :P

Än en gång tack för snabba svar! Mitt nya hemmaställe på nätet!

Mvh, Eric
Användarvisningsbild
av Funk
Du kan ju försöka kolla på Micro, eller om du bor i Göteborg, få lite av mig..
Smartab har leveransbilar som kör runt i landet, kanske de kan ställa upp med ett varuprov ? Ring och kolla, dom är jättetrevliga...
Skumtvätt litar inte jag på i alla fall..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Ser att http://www.micro.se har den vanliga okoncentrerade i spray form för 75:-, och har postorder.

Produktkod: 39902

/Thomas
av NicklasO
Det finns både brisk på dunk o aerosol, samt klädsel o interiörtvätt på http://www.pingens.se där jag arbetar.

Smartabs bussar säljer inte till konsument längre...

Men micro har ju sannorlikt en fysisk butik närmare.

MVH/
av Lindfalas
Lactox skrev:Tjena,

// Eric
Egentligen kan du allrent, grovrent, textilrent till att tvätta med.
Brisk har den fördelen att det är låglöddrande, men annars funkar det som de flesta andra medel.
Med andra ord behöver du EJ köpa något speciellt medel som kostar mycket..

Att du får fläckar är ganska uppenbart.

Gör så här istället..
Köp en rengörningsmedel t.ex. på biltema och sen köper du en våtdammsugare( om du inte har det).
Blanda en mild lösning i en sprayflaska och blöt ner sätena ordentligt.
Ta sedan en sprayflaska med bara varmt vatten.
Dammsug först ur medlet du la på först.
Ta sen och spruta vatten över det igen och dammsug ut det. Upprepa det gärna 3 gånger så du är säker på att du fått ut all medel och skit.
Låt det torka ordentligt. Har du tillgång till en kupé värmare så värm bilen. Tänk på att öppna ett fönster så fukten går ur bilen eller skaffa en torrboll.

När det sen är torrt så titta på att det har blivit helt rent och att fläckarna är borta. Om några är kvar så får du upprepa proceduren igen.

Fundera även på att skaffa textil impregnering. Då slipper du att skiten suger sig in i fibrerna igen.
Tänk även på att lädret kan behövas smörjas in igen.

Greetz

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]