NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stella0501
Hej!
Ska köpa min första bil och behöver egentligen alla tips och råd jag kan få.
Egenskaperna jag söker är att den ska vara relativt billig att köra långt och säkert med och inte krångla då jag inte är så bilkunnig. Den ska heller inte gå ner alldeles för mycket i värde med åren helst.
Söker en volvo för 60-75k.
Vad är er åsikt om denna? 😊
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /106648596

Tack på förhand!
av Alx
Mycket trevlig bil men hade varit ännu bättre med automatlådan i mitt tycke. Inget serviceintervall på partikelfilter i D2 men bli inte förvånad om du behöver byta nångång iaf.
av kvillebäck
Skall du inte skruva själv så bör du nog titta åt ett annat håll än en modern dieselmotor med tio år på nacken.
I mitt tycke så har detta motoralternativet varit det svåraste jag varit med om att hålla vid liv.
Du kan få en bra bil och inte behöva göra någonting men med bilar som gått så här långt dyker det förr eller senare upp en del saker. Det är inte billigt på en modern bil.
Att byta partikelfilter om man behöver göra det är ingen stor sak. Det är tydligt när det behövs och kan göras av i stort sett vem som helst.
Ett diagnosverktyg anpassat för bilen som vem som helst kan sköta kostar en tusenlapp drygt.
Men skall allt lämnas in så skulle jag nog välja en annan bil som är bensinare.
Räkna prisskillnaden mellan bensin och diesel och jämför dina servicepriser på bensin respektive dieselmotor så ser du att det nog inte skiljer många kronor
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Undvik D2 jag har bara erfarenhet av krångel med den motorn, samt att den är satans s tölig å köra då den är trött och inget stark heller för att vara en diesel. Vill du verkligen ha en diesel så skulle jag gå upp på D3/D4
Vill du ha en snål bensinbil så rekommenderar jag en manuell T5. :-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag hade en V50 D2 MY11 när dessa var nya, körde 20000 mil med den från december 2010 till februari 2017.
Kopplingen pajade vid 6000 mil, annars gick den mekaniskt oförskämt bra. Den tog oss till och med till det numera sönderbombade Ukraina...
Kopplingen kändes fortfarande som ny när jag bytte in bilen.
Nu är dock bilarna drygt 10 år så de är säkert inte felfria.
Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]