Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har läst olika trådar om problem med låskistor och minusgrader.
Mina bakdörrar öppnas inte utifrån (ibland) vid minusgrader. Det går fint att öppna från insidan.
När jag drar i handtaget från utsidan är det precis som att inget händer i låskistan.
Listerna kan vara lite frusna men det är inte det som är problemet.
Bilen är från 2018 och gått 14000mil.
Ska lämna in den för åtgärd men jag undrar om detta är ett vanligt problem och framför allt, att den blir åtgärdad när den väl är inne, vet den auktoriserade verkstaden vad som behöver göras?

/Christian
Som sagt, nya låskistor samt en "hatt" monteras över låset. Man sätter även en till tätning mellan lås och dörrplåt samt kör karosstätning i två plåtskarvar om det saknas.

Tyvärr så kan dörrarna ändå frysa med de nya låsen om man ofta tvättar bilen och kör ut den i minusgrader eller om man frekvent kör in och ut i varmgarage och dragit in en massa snö på golvet. Blir kondens i kupen.

Får du inte låsen på goodwill pga ålder/miltal så är det en rätt så dyr historia att byta båda baklåsen.
binkie skrev:
Får du inte låsen på goodwill pga ålder/miltal så är det en rätt så dyr historia att byta båda baklåsen.
Vad kostade kalaset?
Min bil är uttagen domaren 17 och har bytt alla kistorna 2 gånger. Dom har hållit i ungefär 2 år. Hittills har dom funkat denna vintern men det har inte varit så kallt. Felet är jättevanligt samt vatten i baklycktorna. Det kan vara helt svart på en sida och det indikerar inget.
Konstigt lampfel volvo 940

Får kolla det vid tillfälle. Ska ä[…]

Nej det låter inte särskilt troligt. Ex[…]

https://partsouq.com/ Leta fram artikelnummer. F[…]

Bytte tomgångsventilen och testkörde. D[…]