Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patriz
Har ett problem med min volvo 340, motor B14. Den stannar när motorn går på tomgång. Direkt jag släpper gasen stannar den när den är kall, hinner inte ens bromsa in vid rödljus innan den stannat. När motorn blivit varmare klarar den sig längre men fortfarande så pass att jag knappt hinner bromsa. Innan motorn stannar skakar bilen. Måste hålla igång motorn genom att alltid gasa. I övrigt har jag inga övriga problem.

Del 2:Har efter detta skrivits rengjort tomgångsmunstycke. På varm motor går den nu bättre och stannar inte. Men fortfarande lite låg tomgång. På kall motor stannar den om jag inte gasar.

Del 3: Började skruva på tomgångsskruven. Bilen funkar nu men lite hög tomgång på varm motor. Hörde även ett ljud jag inte hört tidigare.
Vet ej vad detta kan vara. Kanske luftljud??

Bilen funkar och man kan tycka att problemet är löst men nånting verkar ändå vara fel, eftersom tomgången är lite hög på varm motor. Skruvar jag ner tomgången kan jag få problemet att den stannar på kall motor.

Något förslag på vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av VOLVO$MAN
Sprucken slang någonstans så den suger tjuvluft möjligtvis!!
Användarvisningsbild
av greeeken
patriz skrev:Har ett problem med min volvo 340, motor B14. Den stannar när motorn går på tomgång. Direkt jag släpper gasen stannar den när den är kall, hinner inte ens bromsa in vid rödljus innan den stannat. När motorn blivit varmare klarar den sig längre men fortfarande så pass att jag knappt hinner bromsa. Innan motorn stannar skakar bilen. Måste hålla igång motorn genom att alltid gasa. I övrigt har jag inga övriga problem.

Del 2:Har efter detta skrivits rengjort tomgångsmunstycke. På varm motor går den nu bättre och stannar inte. Men fortfarande lite låg tomgång. På kall motor stannar den om jag inte gasar.

Del 3: Började skruva på tomgångsskruven. Bilen funkar nu men lite hög tomgång på varm motor. Hörde även ett ljud jag inte hört tidigare.
Vet ej vad detta kan vara. Kanske luftljud??

Bilen funkar och man kan tycka att problemet är löst men nånting verkar ändå vara fel, eftersom tomgången är lite hög på varm motor. Skruvar jag ner tomgången kan jag få problemet att den stannar på kall motor.

Något förslag på vad det kan vara?

Kan de vara förgasarens om sitter löst?, hade et på min 340,
Sen så var det en liten manick som ser till att man kan ha en tomgång som va kaputt. 500 hos bilia
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mmm, rätt vanligt med lösa skruvar på förgasaren, bort med luftburken och känn på alla. I så fall är det stor risk att en eller annan packning är kass med.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]