- ons 13 apr 2005, 12:20
Har ett problem med min volvo 340, motor B14. Den stannar när motorn går på tomgång. Direkt jag släpper gasen stannar den när den är kall, hinner inte ens bromsa in vid rödljus innan den stannat. När motorn blivit varmare klarar den sig längre men fortfarande så pass att jag knappt hinner bromsa. Innan motorn stannar skakar bilen. Måste hålla igång motorn genom att alltid gasa. I övrigt har jag inga övriga problem.
Del 2:Har efter detta skrivits rengjort tomgångsmunstycke. På varm motor går den nu bättre och stannar inte. Men fortfarande lite låg tomgång. På kall motor stannar den om jag inte gasar.
Del 3: Började skruva på tomgångsskruven. Bilen funkar nu men lite hög tomgång på varm motor. Hörde även ett ljud jag inte hört tidigare.
Vet ej vad detta kan vara. Kanske luftljud??
Bilen funkar och man kan tycka att problemet är löst men nånting verkar ändå vara fel, eftersom tomgången är lite hög på varm motor. Skruvar jag ner tomgången kan jag få problemet att den stannar på kall motor.
Något förslag på vad det kan vara?
Del 2:Har efter detta skrivits rengjort tomgångsmunstycke. På varm motor går den nu bättre och stannar inte. Men fortfarande lite låg tomgång. På kall motor stannar den om jag inte gasar.
Del 3: Började skruva på tomgångsskruven. Bilen funkar nu men lite hög tomgång på varm motor. Hörde även ett ljud jag inte hört tidigare.
Vet ej vad detta kan vara. Kanske luftljud??
Bilen funkar och man kan tycka att problemet är löst men nånting verkar ändå vara fel, eftersom tomgången är lite hög på varm motor. Skruvar jag ner tomgången kan jag få problemet att den stannar på kall motor.
Något förslag på vad det kan vara?