Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det har ju större en hel del om lås(kiste)-problem på bla V70 (08-16) här i forumet.

Jag undrar:
1) Har problemet lösts med att byta ut låskistan, är den nya isf uppdaterad? Och om inte, återkommer väl felet igen förr eller senare? Eller har nån behövt byta låset på en specifik dörr flera gånger?

2) Är det mest i riktigt kalla temperaturer som det är problem (norra Sverige) , eller gäller det även i södra Sverige (Skåne Blekinge)?

3) Vad brukar det kosta att byta ett lås?

Erfarenheter kring detta vore önskvärt. 😊
Senast redigerad av 1 Volvoold, redigerad totalt 0 gånger.
Hej.
1. Inget som är ändrat eller så, Ny kista håller tills det håller. Kan vara länge kan vara kort.
2. Felet kommer precis när som helst. Finns ingen timer på hållbarheten, det sker oavsett årstid eller miljö.
3. Svårt att svara på beroende på hur du menar. Gör man det själv 7-8 hundra, lämna in ett par tusen.
Jag har bytt alla på en av mina v70 bilar, dom la av när det blev kallt. Dom 2 första kistorna bytte jag mot nya, beställde på autodoc. Dom sista två kistorna bytte jag endast den ena elmotorn i kistan, hittade dessa på amazon. Lite pilligt att byta men det gick smärtfritt om man tog det lugnt och sansat. Hela bytet tog cirka 2 timmar per dörr.
Felet är fettet som fryser när det blir kallt ute, samt kan en fjäder lossna som hjälper till vid upplåsning, min tog det flera upplåsningar innan "piggen" åkte upp tillräckligt.
Man får inte glömma att smörja upp mekanismen till fönsterhissen, jag använde litiumfett till detta.

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]