Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nodditoddi
God dag, tänkte ta en liten mekdag innan det rullar på mot julfirandet ute i byn. Då det är en 12mils resa tänker jag mig att ha en fungerande klimatanläggning hade varit fint. Nu är det så att mittkonsolens två fläktar bara blåser "kall luft", jag antar att det är luften utifrån då det är -19 här nu medans resterande av fläktarna blåser varm luft. Har tempen inställd på det varmaste men fortfarande bara kall luft genom fläktarna. Kylarvätskan är ok. Någon annan som upplevt detta fenomen tidigare?
Användarvisningsbild
av Svanis
Antar det på 850 finns lika som på S70/V70, ett bypass-reglage?
På 70-bilar sitter det till vänster om det vänstra utblåsreglaget(av de i mitten).
Då skickas kalluft enbart via de 2 mittre utblåsen.

Annars kan en spjällmotor gett upp och stannat i kalläget.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
För att klargöra så är det EN fläkt för hela systemet. Vart luften kommer ut och vilken temperatur luften är styrs av olika spjäll.
Inte så ovanligt att armarna mellan spjäll och spjällmotor antingen hoppar ur, eller går sönder, med åren. Och givetvis kan det hända att en spjällmotor ger upp helt och hållet och måste bytas, men det är väl inte så fruktansvärt vanligt.

Och som sagt finns det ett friskluftreglage för mittenutblåsen, till vänster av fläktgallren(även på 850).
Det kan även hjälpa att stänga av eller sätta på REC(irculation), beroende på om man har något fel i klimatanläggningen. Min får lite fnatt för sig ibland och gör tvärtom, blåser bara varmluft. Brukar då hjälpa att trycka på rec några gånger.
av nodditoddi
Lucif3r skrev: tis 20 dec 2022, 10:31 För att klargöra så är det EN fläkt för hela systemet. Vart luften kommer ut och vilken temperatur luften är styrs av olika spjäll.
Inte så ovanligt att armarna mellan spjäll och spjällmotor antingen hoppar ur, eller går sönder, med åren. Och givetvis kan det hända att en spjällmotor ger upp helt och hållet och måste bytas, men det är väl inte så fruktansvärt vanligt.

Och som sagt finns det ett friskluftreglage för mittenutblåsen, till vänster av fläktgallren(även på 850).
Det kan även hjälpa att stänga av eller sätta på REC(irculation), beroende på om man har något fel i klimatanläggningen. Min får lite fnatt för sig ibland och gör tvärtom, blåser bara varmluft. Brukar då hjälpa att trycka på rec några gånger.
Ska ta och testa det, måste ta en titt på reglage. Dum fråga men om friskluftreglage är på helt stängd cirkulerar den inte bara samma luft då?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Friskluftreglaget är mekaniskt, det dirigerar luften som alltid kommer in i bilen direkt till utblåsen, istället för via värmepaketet osv som all annan luft gör.
Så nej, med friskluftreglaget stängt så återcirculerar den inte bara samma luft. Ny luft kommer alltid in i bilen oavsett. Det handlar bara om vilken väg luften kommer ut genom utblåsen :)
av nodditoddi
Lucif3r skrev: tis 20 dec 2022, 10:54 Friskluftreglaget är mekaniskt, det dirigerar luften som alltid kommer in i bilen direkt till utblåsen, istället för via värmepaketet osv som all annan luft gör.
Så nej, med friskluftreglaget stängt så återcirculerar den inte bara samma luft. Ny luft kommer alltid in i bilen oavsett. Det handlar bara om vilken väg luften kommer ut genom utblåsen :)
Jaha, tack som fan för förklaringen. Mest troligt detta som är bekymret. Fan vilken enkel förklaring på detta.

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]