Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Verkstaden har tagit en titt på bromsbeläggen och säger att de är mycket ojämnt slitna bak, vänstra är nästan helt slut. De frågade om vi kanske bara bytt ena sidan?

Jag har själv bytt bromsbelägg på denna bilen och då bytte jag båda. Enligt verkstaden så ligger inte bromsarna åt så frågan är hur det kan bli såhär?

MVH
av HakanF
Dåligt rengjort, dåligt smörjt.
Allt måste gå lätt i bromssystemet, klossar i hållare, glidbultar och själva bromskolven.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Anliggande broms brukar komma och gå när oken börjar kärva. Fastnar en kolv helt så ligger broms på först, tills beläggen nötts ned. Sen ligger den aldrig på, vare sig man vill eller inte :-D Been there..
av dannesk
HakanF skrev:Dåligt rengjort, dåligt smörjt.
Allt måste gå lätt i bromssystemet, klossar i hållare, glidbultar och själva bromskolven.
Jo, det är ju viktigt att man gör allt rätt. Det är många som byter själv men de har ingen koll på att man ska rengöra och smörja upp med rätt medel på rätt ställen. De kör kopparpasta överallt, slipar bort skyddsfärgen på klossarnas anliggningsytor (som sen rostar och nyper fast) och sedan kärvar det ihop och går varmt.

Jag har haft en tanke på just kolen och t&au[…]

Råd vid punktering

Verkstäderna är skyldiga att ta av d&a[…]

Fick underkänt på fästet för […]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]