NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XR600rg
Som rubriken. V50 1,8F 2008. Hög tomgång, kommer ner till den för höga tomgången sakta efter gaspådrag. Eventuellt lite tvekan när man gasar på initialt.
Inga relevanta felkoder (Vida)
Felkoder på klimat, rattvinkel, hjulsensor...
Inte min bil... som tur är...

Anders
Användarvisningsbild
av HCP
Vakuum skulle jag kolla över först o främst, tar den in för mycket luft efter uppmätning kan tomgången påverkas.

jag brukar använda en liten sprayflaska med vatten o spraya på kopplingar som är suspekta, brukar låta slurp.
Går att använda gas eller startspray också men då det är lättantändligt så man kan få ett snabbt byte av frisyr brukar jag undvika det.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@XR600rg, Ja HCP kan vara inne på något

Jag fick byta en vakumslang på min, fler har fått det samma
viewtopic.php?f=31&t=120057&hilit=+Slang
av XR600rg
2 små vacumslangar bytta. Dom var dåliga. Sitter större bakom insuget. går inte att se, komma åt utan ta bort insug. Borde inte bilfan klaga på felaktigt vaccum??
Användarvisningsbild
av HCP
Om det blir för mycket luft får du felkod på fuel trim, men är det under nivån för check engine-lampan märker du inget, förutom knepig tomång t.ex.
Jag hade liknande fenomen när man startade ibland att den höll sig kvar på 1700rpm, den tog tjuvluft vid membranet till vevhusventilationen (dock bensinmotor).
Hade fenomenet ett halvår innan det blev värre och felkoder sattes, först då klurade jag ut vad det var som orsakade det.
Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]