Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en 2015 Late Volvo v70 D4 med motor D4204T5.
Jag har av märkesverkstad fått info att dom anger oljevolym samt någon
ytterligare parameter vid motoroljebyte för att citat "systemets beräkningar ska
utföras korrekt". Detta sker via VIDA.
Finns det nån här som kan bekräfta detta? Och om så är fallet, vad händer om man gör en reset på serviceremindern endast (SRI) med en OBD-apparat? Skaffade en Icarsoft Pro för att kunna fixa motoroljebyte utan att blanda in märkesverkstad men är osäker på hur jag ska förhålla mig till den info jag fått, måtte nån här som vet reda ut begreppen åt mig...!
Precis som Derank skriver, bara att byta som förr och kolla som vanligt att rätt volym fylls på. Gjorde ett mellanbyte sent i våras, har samma motor som du och pluggade inte in min kina-dice för detta

Dags att prova 0w30?

Servicelampan kan man väl släcka så här?
Ja, återställa påminnelsen fixar jag utan OBD men att servicepersonalen skulle propsa på att det skulle kopplas upp mot VIDA och göras nåt där i samband med byte av motorolja&filter skulle isf vara att "kalibrera" den där binära nivåmätfunktionen dom skickar med istället för en analog sticka att okulärbesiktiga när man känner för det. :-/ men jag vet inte hur systemet analyserar den info som dom skulle ange eller hur viktig den är för någon styr- eller analysfunktion typ miljö/utsläppsrelaterad.
0W-30? Den har gått 11500mil ung med 0W-20 Edge från Castrol och den digitala mätaren anser att den är på samma nivå som den var vid senaste oljebytet. Använder du 0W-30? ...intressant att få veta, tycker jag! :-)
Jag kör runt 3000 mil/år och gör alltid ett enkelt oljebyte inkl. filter efter halva den körsträckan (brukar bli till sommarsemestern).
Till detta har jag aldrig använt någon dator eller "nollare" av andra slag, bara att tömma ur oljan och fylla på med ny.
Min bil har alltid haft 0W-20.
@DieselKaj, Ah, blandade ihop dig med en annan som diskuterat 0w30 :-)

Vet i tusan vad de tjötar om på den verkstaden, möjligt de påtalar för bilens dator vad som finns för volym men inget att tänka på, du kan ju dock ifrågasätta de när du själv bytt bara för att jäklas lite :-)
LottaGroning skrev:Hej, du får gärna berätta om din icarsoft pro pratar med din bil. Har för mig att den bara fungerar upp till årsm -14, men kan ha fel.
Jag har en iCarsoft VOL 2.0 och farsan en iCarsoft CR Pro, båda funkar på min XC60 my17 och även testat på nya XC60 2018. Jag gissar att du menar Volvos VIDA som man kan köpa som fungerar upp till årsmodell 2015 sedan vart det webbaserat.
Vad har du testat?

iCarsoft brukar kunna koppla upp sig, och läsa av felkoder. Däremot fungerar inte t.ex. backning av bromsbackar på nya plattformen. Min CR Pro fungerade kan i alla fall inte backa bromsbackarna på en XC90 -17.

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]

Viloläge

Efter att senaste uppdateringen av appen, till den[…]