Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snabelost
Hej

Vilken volvobakaxel är enklast att korta av? Jag behöver bygga två axlar som är runt en meter breda. Bromsar behöver inte finnas kvar. Det skall inte användas till något precisionsbygge utan skall användas till ett <25 km/h-fordon.

/Magnus
av Rådlös
Utan att veta dina övriga förutsättningar, som kan spela in på utförandet, skulle jag nog titta på 340/360 serien, som hade växellådan i bakaxeln, och således bör ha haft delad bakaxel. Alltså en så kallad de Dion-bakaxel. Jag föreställer mig att drivaxlarna där inte var instängda i något rör, och således inte hade traditionell bakaxellagring?
Jag har inte sett detta "live" så jag reserverar mig för eventuella feltolkningar.

Om du bara skall ha en axel för två rullande hjul, typ sjösättningsvagn för båt eller liknande, så är det ju enklare att ta bakaxeln från en framhjulsdriven bil. Där kan du få med fjädring etc. etc. Du får alltså en ren bakaxel utan några belastande tyngder. Den justerar du dessutom i bredden lätt med kaprondell och svets. Och du har lager och annat kvar.
av Snabelost
Tack för ditt svar!

Dock, växellåda i bakaxeln är inte till någon fördel, inte heller delad bakaxel. Drivning skall jag dock ha, på båda axlarna (jag behöver korta ner två bakaxlar). Dom kommer att vändas mot varann och ha en kardan mellan sig.

Det skall alltså vara en bakaxel typ volvo 140/240 fast som är hyffsat enkel att minska spårvidden på.

/Magnus

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.

Tar man bort skatterna får man mer över[…]