Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Osborn
#1518069
Jag har köpt en V90 CC 2023 mildhybrid. Jag tycker att Volvos information om mildhybrid är väldigt tunn.

Det här tror jag gäller
- Det finns ett 48 V litiumbatteri
- Det finns inget 12 V batteri utan bilens 12 V system drivs av 48 V-batteriet via en DC/DC-omvandlare
- Batteriet laddas av en 48 V-generator och av energi som genereras vid bromsning
- Genereringen sker både när man trampar på bromsen och vid motorbroms
- Lilla symbolen till höger vid varvräknaren indikerar med blinkning när batteriet laddas.
- Generatorn är egentligen en kombinerad generator/motor
- Kraften från elmotorn förs över till motorn via drivremmen
- Elmotorns effekt är 14 hk
- Mildhybriden sparar energi framförallt i trafik med mycket start och stopp

Stämmer detta?

Okänt:
- Vridmoment = ?, men elmotorer har högt vridmoment redan från start
- Energiinnehållet (kWh) i batteriet = ?
- Hur påverkas prestanda av elmotorn? Acceleration? Mjukare gång?
- I vilka hastigheter går elmotorn in och hjälper till?
- Hur gör jag om batteriet laddat ut sig? En vanlig 12 V laddare eller koppla till annan bil funkar väl inte?
- Har växellådans utväxling ändrats för att bättre passa till det högre vridmomentet?
- Kan man på något sätt se batteriets laddningsstatus.

Någon som vet var det finns en beskrivning?
Användarvisningsbild
av V9097
#1518125
Jag kan bara svara på ett par av frågorna, och vet inte vilken mildhybrid du kör B4 eller B5, Bensin eller Diesel.

-Elmotorn ger 10kW och 40Nm oavsett variant av mildhybrid
-Det ser ut som utväxlingarna har ändrats på alla växlar utom den sjätte (sjätte växeln är 1:1). Då har jag jämfört D4 2021 med B4 Diesel 2023.

Informationen har jag läst till mig på denna sida, www.media.volvocars.com
https://www.media.volvocars.com/global/ ... ifications
https://www.media.volvocars.com/global/ ... ifications

Jag har kört en kort bit i en kollegas V90 CC B4 Diesel, och kör själv V90CC D4 från 2019. Kollegans B4 startar betydligt mjukare, när man startar en D4 rister det till i hela bilen.


Edit: Jag hittade även en beskrivning för starthjälp med 12V-batteri från en annan bil.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... at-batteri
Senast redigerad av 1 V9097, redigerad totalt 0 gånger.
av ThorHammer
#1518384
Jo, bilen har ett 12V-startbatteri och ett 48V-stödbatteri som bara är på 10Ah.
Lägger med en länk, men de har skrivit fel på ett par ställen. Uppenbart att de som skriver texterna är totalt okunniga om produkterna.

https://www.volvocars.com/se/support/ma ... todbatteri


Generering sker ej vid motorbroms, endast vid vanlig bromsning eller om den adaptiva farthållaren aktiverar bromsning.
av pergrein
#1518420
12v batteriet sitter till vänster i bagaget.

Mvh
Per
av pergrein
#1518428
Stödbatteriet på 12v finns inte på Mildhybriderna utan det är utbytt till 48V.

Stödbatteri och startbatteri är ju två skilda saker.

Mvh
Per
av Osborn
#1518446
Nu har jag kollat mer. Det finns ett 12V-batteri till vänster bak i lastutrymmet. Se bild:
https://www.bildtagg.se/bild/gzcd8wy1ue7theytpzttpxxx

Men det är tveksamt om det är ett startbatteri. Se här
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... artbatteri
Det ser inte så stort ut men jag kunde inte enkelt komma åt batteriet för att se hur kraftigt det är.
av pergrein
#1518448
Mildhybrider startas av 48v batteriet. Står också i länken du skickat.

Mvh
Per
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]