Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grabb85
Har sedan ett bra tag märkt att jag har dålig mottagning på min radio och tror jag hittat felet, antennen i väsnter bakruta är lite småskavd och trådarna verkar ha lite småkass kontakt.

Funderar på om detta går att fixa på något enkelt sätt? eller om det blir till att byta hela rutan för att lösa problemet?, är ju inte panik då jag får in radio ändå men tror jag skulle kunna få bättre mottagning med 100%ig antenn där bak.
av Daddan
Antennen till radion sitter väl i stötfångaren bak, eller är det inte så. Mitt minne sviker mig men jag har för mig detta.
av Marbas
Det är en så kallad diversitetsantenn som sitter i bilen, dvs två antenner finns och radion använder den antennen som har bäst mottagning för tillfället. Åtminstone en anntenn sitter i stötfångaren. Om den andra antennen sitter i vänster bakruta eller även den i stötfångaren verkar vara ett diskuterat ämne här. Har fått förklarat för mig att antennen i rutan är AM antennen...

I vilket fall som helst så borde du fått problem med båda antennerna om du har kass mottagning. Kanske är det antennförstärkaren som sitter längst bak vid höger bakljusstolpe?
Användarvisningsbild
av BullDoGs
Jag skulle nog kolla antennförstärkaren med :)

\\Bullen
av grabb85
BullDoGs skrev:Jag skulle nog kolla antennförstärkaren med :)

\\Bullen
sitter inte den bakom en av panelerna i bagaget? och hur kollar man den? typ rycka ur någon sladd och se om det är skillnad eller vad tänkte du på?
av Rumpnisse
Undrar detsamma. Nästan ingen radiokanal blir helt brusfri för mig. Tror mig hitta en kanal, halv sekund senare ett milt brus.

Hur kollar man antennförstärkaren, hur kollar man antenner?
Några vanliga fel?
SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gö[…]

Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]