Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JBG
Hejsan
Köpte en 745gl 90 års modell för snart två år sedan för att ha som extra bil, har ej varit den typen som lyft på huven mer än att fylla på spolarvätska under de 17 år man fått köra bil så nu sitter man där och tänker skrotpeng eller inte. Besiktigade bilen (33329 mil) häromdagen och fick dåliga värden på avgas:
co 0,7 (0,5) hc 140 (100)
co 2500 0,6 (0,3) lambda 1,01 (0,96-1,04)

Vad göra? Efter att ha läst lite här så har man tatt sig ikragen och öppnat på locket för att intressera sig lite, för det bästa vore om den kunde klara sig i några år till.
Letade felkoder i kväll men det blinkade bara 1-1-1 på uttag 2 och 6 alltså inget fel, bytte olja och oljefilter innan bes.
Bilen drar ungefär samma som den gjort under de ca 800 mil den rullat i vårat ägo ( 0,84 )
Tändstiften gått ca 1400 mil (är det för länge? )
Luftfiltret såg så gott som nytt ut (ca 1400 mil det också)

förra bes (32783 mil) co 0,5 hc 84 co 2500 0,2 lambda 1,02

2005 bes (31859 mil) co 0,4 hc 85 co 2500 0,2 lambda 1,02

Sprejade startgas på förhoppningsvis alla slangar efter luftmätaren, ingen skillnad.
Drog ut kontakten till lm varvid avgas lampa tändes och bilen började hacka på tomgång. Inget fel?
Skulle leta läckor på avgassys. ikväll men det small så när trasor och ficklampa flög ur där bak några ggr så jag la ner det.
Om det kan gå och lura sig förbi med ksprit, etanol klarar man även HC värdet med en sådan kur eller är det helt ogjort. Bilen går ju bra iövrigt.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
ja de går å tanka etanol, ksprit har jag aldrig hört talas om men det är mycket möjligt att även det funkar för att få ner värdena. men det löser ju inte själva problemet.
nånting är ju fel i motorn om du får höga avgasvärden. är itne så haj på dedär me lambdasonder och avgasvärden, men andra här på forumet har haft samma problem och löst det så de löser sig nog till slut. skrota inte bilen!
Användarvisningsbild
av Sparkz
CO på 0,6-0,7 stämmer bra med vad det ska vara INNAN katalysatorn. Lambdavärdet är nära 1, så blandningen är rätt. Din kat gör nog inte så mycket nytta längre...
av JBG
Vad och hörde på en mindre verkstad om problemet och han menade sig på att det är lambda sonden som har pajat, då man inte får någon felkod på en trasig sådan. Är lite skeptisk till hans teori för borde inte värdena vara ännu mera tokiga då?. Hittade annars att det läckte lite vid flänsen före katalysatorn men kan det verkligen komma in syre den vägen?Det borde väl vara högre tryck på avgassidan så det läcker ut istället för in, eller kan det bli ejektorverkan.Skeptisk till det med.Han menade sig på att han skulle fixa det men jag ser flygande papperslappar och det är inte några Selmor på dom, bilen är ju inte värd hur mycket som helst.
Appropå katalysatorn, tar den bort hc halter är inte det oförbränd bensin eller olja från motorn.
Tjingeling
Användarvisningsbild
av Caffis
Lamda och kattalysator.. säger jag mät så vet du om den är paj Katt en beg från skroten som dom vet milen på. det är den ju värd det är ju en volvo ingen engångs riskokare.
av joeharrison
Annars så går det ju att köpa en ny kat på fultema för en billig peng!
av Anders1978
Jag hade en 360 som vinter bil o när jag bes den så hade jag en co på över 7 så jag tanka 5 liter besin o hällde i 4 flaskor telnol. då fick jag ner den på 0.1 dock viktigt att du kör en stund så det hinner komma ut i motorn, det är ju bara en tillfällig lösning men ¨då kan du ju bes den o köra med mellans du letar fel,
Användarvisningsbild
av Sparkz
JBG skrev:Vad och hörde på en mindre verkstad om problemet och han menade sig på att det är lambda sonden som har pajat, då man inte får någon felkod på en trasig sådan. Är lite skeptisk till hans teori för borde inte värdena vara ännu mera tokiga då?.
Lambdavärdet är ju som sagt ok, så lambdaregleringen funkar som den ska.
Hittade annars att det läckte lite vid flänsen före katalysatorn men kan det verkligen komma in syre den vägen?Det borde väl vara högre tryck på avgassidan så det läcker ut istället för in, eller kan det bli ejektorverkan.Skeptisk till det med.
Avgaserna kommer i pulser, så har du en läcka kan det dra med luft in. Pulsair funkar precis så, när avgasventilen stänger bildas ett undertryck efter den pga gasernas rörelsenergi. En läcka det FÖRE lambdasonden lurar sonden att motorn är mager, så styrenheten fetar upp. Läcker det EFTER sonden funkar lambdaregleringen, men avgasmätaren visar ett högre lambdavärde.
Han menade sig på att han skulle fixa det men jag ser flygande papperslappar och det är inte några Selmor på dom, bilen är ju inte värd hur mycket som helst.
Appropå katalysatorn, tar den bort hc halter är inte det oförbränd bensin eller olja från motorn.
Tjingeling
I katalysatorn sker en efterförbränning, CO blir CO2, HC brinner upp osv, japp.
Användarvisningsbild
av Caffis
Hoppp se där, som han sa -: Tängte inte på de´ Man lär sig någe nytt varje dag hela livet.
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]