Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Axii
Halloj,

Har en V60-2019 där jag fått problem med att Spotify (eller ljudet) laggar när man kör via Bluetooth och appen i telefonen istället för appen i bilen. Bytte mobil för några månader sen, från Samsung till nyare av samma märke (A33 5G) och efter det har problemen uppstått.

Hade alltså inga problem med gamla Samsungtelefonen och sambons Iphone fungerar också utan problem.
Har testat av/ominstallera appen, glömma parkoppling, resetta cache på telefonen utan att det gjort någon skillnad.
Det konstiga är också att parkoppling med mina trådlösa hörlurar funkar smärtfritt och även att ringa samtal från bilen.
Enbart Spotify via Blutooth som krånglar med att ljudet laggar/hackar konstant.

Vad är det jag missar? Känslan var att det måste vara fel på bilen först men funkade ju innan (och fungerar med Iphone) och då går tankesättet över till att mobilen är problemet. Men då funkar ju samtal och spotify till trådlösa hörlurar utan problem vilket gör mig ännu mer förvirrad...
Användarvisningsbild
av bem
Kan det ha nåt med Bluetoothversionen i din nya Samsung mobiltelefon att göra? En nyare version alltså som din bil har svårt hantera? Kan vara ett spår följa upp kanske.
av Axii
Tack för tipset, har kikat på specifikationerna och du kan vara nått på spåren där helt klart! Den gamla har v5.0 och nya har Bluetooth v5.1.

M20 (gamla som hade v5.0):
https://www.samsung.com/se/smartphones/ ... 05fdawnee/

A33 (nya):
https://www.samsung.com/se/smartphones/ ... 36bzkgeub/

Då blir ju följdfrågan hur man löser det?
Har sett på Volvo Cars supportsida att det finns en hel del mjukvaruuppdateringar sen Jan-2022 då bilen servades senast (i samband med att jag köpte den).
https://www.volvocars.com/se/support/so ... 60/2018w17

Så förhoppningsvis kanske någon av dem löser problemet?
Tänker på denna som kom i Mars t.ex.:

"Mjukvaruadaptioner för att fortsätta supporten för vissa uppkopplade tjänster, inklusive VoIP-baserade tjänster som använder en 2G/3G/4G-nätverksanslutning. Gäller USA- och EU-marknaderna."
Användarvisningsbild
av bem
Det är i regel inte fel att ha senaste mjukvaran i bilen, i alla fall i en Volvo som har Sensus infotainemnt som din bil har (på Volvo med Google infotainment är det inte lika självklart anser jag). Vad din bil beträffar kan du nog inte göra så mycket mer än att låta uppdatera mjukvaran och hoppas på det bästa. Om det inte hjälper behöver du kanske beskriva för din mekaniker eller annan lämpligt på din Volvoverkstad att det inte funkar med din mobiltelefon det som funkar med andra mobiltelefoner bevisligen. Det skall vara den rätta vägen in med problem har jag blivit upplyst av Volvos support. Sen är det väl bara hoppas Volvo kan göra nåt åt det, om det nu är i bilens mjukvara problemets rot finns. Jag har en iPhone SE (2020) som har Bluetooth 5.0. Medan t.ex. den senaste iPhone 14 har Bluetooth 5.3.
Kolla vilken Bluetoothversion det är i den iPhone ni har som det funkar med, kan vara bra att veta.
av Axii
Mm får hålla tummarna helt enkelt och se i januari (om jag nu inte har svängarna förbi innan dess). Kör på appen i bilen tillsvidare men den är ju betydligt mycket segare att ha å göra med generellt har jag märkt. Stör mig mest på att jag inte får den tonade spårövergången mellan låtarna som jag har i telefonen. Petitesser egentligen... :-D

Iphonen som fungerar hade också Bluetooth 5.0 likt min gamla.

Tack för tipset återigen, återkommer ifall det dyker upp nån lösning!

Jag måste nog säga att jag inte rikti[…]

Jag håller på att felsöka på[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]

Magnetkoppling AC

Någon som har tips om hur jag får bort[…]