Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ziaal243
Hej
Kör V90 idag men byter till XC40 till våren. Har 245/45R18 på samtliga 4 hjul just nu
Kan jag använda de till XC40n eller måste jag köpa ny fälg och däck ?

tack på förhand
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Gällande hel-el / pluginhybrid. Tror 19" är minst och den har 7,5" fram och 8,5" bak.
Användarvisningsbild
av ziaal243
Lockis skrev: tis 25 okt 2022, 19:38 Vad kommer du ha för dimension på din xc40?
Enligt Volvos hemsida ska bilen ha "fram 235/50 R19" och "bak 255/45 R19"
Men för bensin/diesel versionerna kan man använda samma däck som för V90
Användarvisningsbild
av ziaal243
W.A.P.E. skrev: tis 25 okt 2022, 21:57 Gällande hel-el / pluginhybrid. Tror 19" är minst och den har 7,5" fram och 8,5" bak.
Misstänker att du har rätt och det är andra dimensioner på el/hybrid. Ska ändå försöka gräva vidare.
Tror inte det är en ide och fråga säljaren för de vill sälja däck. Har en vän som driver en bilverkstad , kanske han har svaret.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Återkom gärna om du får fram nåt. Är ev aktuellt för mig oxå.
av jaronsso
Godkänd dimension för elbilen är 19" respektive 20".
Olika bredd fram och bak.

Om det sedan är fysiskt möjligt att trycka på något annat låter jag vara osagt, men att köra på fälgstorlekar och däckdimensioner ej godkända för biltypen är väl halvbra.
av ppcrulez
Frågan är hur stor betydelse har de olika storleken på hjulen för bilens stabilitet?

Påverkar det något att köra med 19" samma dimension fram och bak? Måste finnas någon anledning att välja olika dimensioner.

Jag håller på att titta på vinterdäck till XC40 P6 (där bilen förhoppningsvis levereras nu i November)

Det är ju också sämre ur slitagesynpunkt att ha olika dimensioner fram och bak då man inte kan jämna ut slitaget genom att byta fram och bak.
av jaronsso
ppcrulez skrev: ons 26 okt 2022, 13:26 Frågan är hur stor betydelse har de olika storleken på hjulen för bilens stabilitet?

Påverkar det något att köra med 19" samma dimension fram och bak? Måste finnas någon anledning att välja olika dimensioner.

Jag håller på att titta på vinterdäck till XC40 P6 (där bilen förhoppningsvis levereras nu i November)

Det är ju också sämre ur slitagesynpunkt att ha olika dimensioner fram och bak då man inte kan jämna ut slitaget genom att byta fram och bak.
Hur stor betydelse vet nog bara Volvos tekniska avdelning.

Det finns ju en eller flera uppenbara orsaker till att man valt det. Vilka vet jag ej, men normalt kör man ju inte så, och specificerar bilen godkänd så, om det inte finns verkliga skäl för det.

Själv tycker jag det är knepigt, men också införstådd med att man inte stoppat fingret i luften och valt olika dimensioner ”för att man känt för det”.

Vad säger försäkringsbolag om att köra med icke typgodkända alternativ? Den frågan hade jag ställt rätt omgående.

Nu är stötfångaren monterad, passa[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till […]

Alltså jag tror inte det blir någon h[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Är husvagnsägare och för mig s&arin[…]