Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av COCS
Detta gäller ibland t.ex. XC90 T8 Inscription år 2000

Har sett detta uttryck flera gånger nu och har Googlat, men hittar inget svar på vad det innebär.

ALLTSÅ:
Teknikpaket Pro 60/90

Har ringt Bilia och frågat, men de två jag talade med visste inte eller gav luddiga svar...

Hur kan det vara så svårt få reda på- någon som vet varför det heter så - vad är det?

???
Användarvisningsbild
av COCS
Tack till bem!

Jag är kanske lite efterbliven i huvudet avseende frågan som sådan och formulerade min fråga på ett otydligt sätt, men jag försöker igen:

I vissa annonser på BLOCKET för XC90 T8, så står det:
Teknikpaket Pro 60/90
(inget mer om just det)

Då undrar jag alltså vad det betyder? Är det en utrustning som är gemensam för XC60 & XC90 eller är det av helt annan betydelse? Kanske en sänknings-sats med gradering 60/90 eller något helt annat? Hur ska jag veta? Jag har Googlat? Ringt - ingen kan svara? Hur kan det vara så komplicerat att skriva eller hitta vad det gäller? Och om det gäller även XC60 - varför står det i en annons som avser XC90?

Jag bryr mig såklart inte om vad som gäller en XC60 när jag vill köpa och läsa en annons om en XC90 - eller är jag kanske dum...

Bifogar en län nedan till annonsen...
LÄNK:
https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... /103543786
Användarvisningsbild
av ShogunX
COCS skrev: sön 16 okt 2022, 21:20Då undrar jag alltså vad det betyder? Är det en utrustning som är gemensam för XC60 & XC90 eller är det av helt annan betydelse? Kanske en sänknings-sats med gradering 60/90 eller något helt annat?
Mig veterligen avser ”60/90” 60- och 90-serien, det vill säga S/V/XC60 och S/V/XC90 samt de båda CC-versionerna av V60 och V90. På exempelvis en XC40 med paketet benämns det endast som ”Teknikpaketet” - möjligen har just det med plattformen att göra.
av Camelen
Nu tror jag att innehållet i teknikpaket pro, har ändrats genom åren och modell. Men tex headsup display, passagerarstol el, laminerade rutor etc har jag för mig var med i det paketet, kanske även helskinn i vissa modeller. Men jag tror att vissa saker i den specen på bil du länkar till ingår i pro paketet. Men jag har inte helt koll på vilka.
av Camelen
En snabb Googling säger detta.

TEKNIKPAKET PRO

Teknikpaket Pro är det största av våra två teknikpaket och innehåller en 360-parkeringskamera, head-up display, dynamiska LED-strålkastare, navigation, Smartphone Integration och IntelliSafe Surround (med BLIS, Cross Traffic Altert och Rear Collision Warning). Erbjudandet gäller när du köper en ny Volvo XC90. Från ca 9 900 kr. Ordinarie pris från ca 27 900 kr.
Paketet innehåller:
360° parkeringskamera
Head Up Display
Inner- och ytterbackspegel med automatisk avblädning
Intellisafe Surorund
Sensus Navigation
Smartphone Integration
Strålkastare med dynamisk LED
av Lockis
COCS skrev: sön 16 okt 2022, 21:20 Tack till bem!

Jag är kanske lite efterbliven i huvudet avseende frågan som sådan och formulerade min fråga på ett otydligt sätt, men jag försöker igen:

I vissa annonser på BLOCKET för XC90 T8, så står det:
Teknikpaket Pro 60/90
(inget mer om just det)

Då undrar jag alltså vad det betyder? Är det en utrustning som är gemensam för XC60 & XC90 eller är det av helt annan betydelse? Kanske en sänknings-sats med gradering 60/90 eller något helt annat? Hur ska jag veta? Jag har Googlat? Ringt - ingen kan svara? Hur kan det vara så komplicerat att skriva eller hitta vad det gäller? Och om det gäller även XC60 - varför står det i en annons som avser XC90?

Jag bryr mig såklart inte om vad som gäller en XC60 när jag vill köpa och läsa en annons om en XC90 - eller är jag kanske dum...

Bifogar en län nedan till annonsen...
LÄNK:
https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... /103543786
Eftersom att det är en XC90 du tittar på så gäller det ju din bil. Sen att paketet heter 60/90 spelar väl ingen roll? Det är ju som att ifrågasätta varför du heter cocs på ett Volvo forum. Jag ser ingen nytta med det liksom ;-)
Användarvisningsbild
av COCS
Tack för svar!

Jag vet nu troligtvis det jag behöver veta om frågan som sådan.

Tyvärr är jag en sådan person som vill det ska vara kristallklart om t.ex. olika paket man kan köpa till bilar och då såklart VAD paketen innehåller. Jag är inte alls road av att Googla och försöka gissa mig till om vad det handlar om.

Jag hatar otydlighet och det känns som att bilhandlare ofta utnyttjar det faktum till att svamla om allt möjligt - bara för att det ska låta bra. Som t.ex. förra veckan, så var det en XC90 T8 till salu på Blocket där det stod ungefär som så här:
Välvårdad i superskick med paket Inscription & R-design
Det är väl ändå inte möjligt att det är både:
Inscription & R-design
???

PS. Jag mailade bilfirman om frågan - med mina uppgifter; telefon, mail, men inget svar.

:-D
av least
Om det är viktigt att veta exakt vad bilen har för utrustning, skicka ett mail kundservice på Volvo Cars Sweden med bilens registreringsnummer.
Då får du en utrustningslista.

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]