NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om ni märker av låg laddström - testa detta först.

Jag har haft 12.9 till 13 V laddström ett tag och bytte först generator och alla spännare/rullar/remmar. Nu skrek min generator efter hjälp så den behövde bytas ändå, men det löste inte felet. Konstant 12.5 till 13V laddning.
(ja, jag vet att jag blandade ihop ström och spänning när jag skrev initialt, men ni hänger med ändå hoppas jag :-D )

I batterilådan på våra bilar sitter en tempgivare som rapporterar batteriets temperatur, om det blir för varmt taggar laddningen ner sig till minimi-nivåer. (Vissa motormodeller och/eller årsmodeller verkar sakna den dock)
Samma händer om givaren går sönder, kabeln skavs av eller ärgar sönder vilket är desto vanligare.
Eller att tidigare ägare glömt sätta tillbaka eller inte ens sett den.

Detta sätter också en felkod om att tempgivarens värde är oändligt.

Så har ni det problemet
lyft ur batteriet, ta lös bulten som håller i batteriboxen och lyft försiktigt på boxen och kika under så sitter 2st kablar anslutna till givaren - eller åtminstone ska de sitta där.
Kablarna kommer från samma härva som sitter vid abs-boxen.

Här är givaren markerad i bild.
nedladdning.jpg
nedladdning.jpg (10.98 KiB) Visad 2382 gånger
Kolla så du har kontakt, du kan ohm-mäta givaren för att se så den fungerar. Värdet ska vara runt 3kohm vid 20c give or take. Har du 0 eller oändligt är den väck.
99% av er som har problemet har det pga kablarna dock.
Du kan trycka ur givaren underifrån med två små hakar som håller emot.

Efter kabeln är fixad, så kan man se detta på laddningen :-D
20220922_131128.jpg
20220922_131128.jpg (329.34 KiB) Visad 2382 gånger
Hej, Lyfter gärna denna tråd.
Min V50 2,4 från 2006 har fått det svårt med laddningen.
Kör jag på tomgång och mäter laddspäningen ligger den prydligt på 14,8V.
Har jag kört några mil och sedan provar spänningen när allt lugnat ner sig är det bara 12,6V över batteriet.
Har en mycket stark känsla av att det är denna termogivare som strular. Förvisso har givaren 3kohm men vart tar kablarna vägen?
På elschemat från Haynes finns inte termokontakten med.
Och hur skall jag kolla att termogivaren med kontakter fungerar?
VallaWivan skrev: ons 25 jan 2023, 21:53 Hej, Lyfter gärna denna tråd.
Min V50 2,4 från 2006 har fått det svårt med laddningen.
Kör jag på tomgång och mäter laddspäningen ligger den prydligt på 14,8V.
Har jag kört några mil och sedan provar spänningen när allt lugnat ner sig är det bara 12,6V över batteriet.
Har en mycket stark känsla av att det är denna termogivare som strular. Förvisso har givaren 3kohm men vart tar kablarna vägen?
På elschemat från Haynes finns inte termokontakten med.
Och hur skall jag kolla att termogivaren med kontakter fungerar?
Den kan ju faktiskt fungera också, om batteriet blir oheligt varmt så ska den går ner i laddström. Om du har låg vätska i batteriet eller om de på annat sätt börjar bli dåligt.
Jag följde aldrig mina kablar, men de sitter i samma stam som abs-pumpen som är innanför batteriet.

Ta lös givaren när du är ute, det är väl runt 0c i landet nu, mät motståndet.
Ta in givaren inomhus en timme, mät den igen, då bör du se skillnad.
Jag har en till givare nånstans, ska lägga den i frysen o mäta upp den vad värdet är runt -18c så kan du jämföra.
Hej, Du har rätt jag skall testa givaren i värme och kyla för att se om ohmtalet skiljer sig åt. Test imorgon.
Men men hur f..n lyckas man styra generator så att den inte laddar???
Det senatse batteriet är bara 1månad gammalt och det näst senaste är 6månader gammalt + ny generator. Det var en månad sedan då jag fattade att det var inte generator det var fel på utan något annat. Det fanns inte mycket energi kvar i det batteriet.
VallaWivan skrev: ons 25 jan 2023, 22:11 Hej, Du har rätt jag skall testa givaren i värme och kyla för att se om ohmtalet skiljer sig åt. Test imorgon.
Men men hur f..n lyckas man styra generator så att den inte laddar???
Det senatse batteriet är bara 1månad gammalt och det näst senaste är 6månader gammalt + ny generator. Det var en månad sedan då jag fattade att det var inte generator det var fel på utan något annat. Det fanns inte mycket energi kvar i det batteriet.
Voltregulator på generatorn som styrs av signal från styrbox, som i sin tur regleras av tempgivaren som jag förstått det när jag forskade lite på amerikanska forum när jag hade felet.

Första dagarna körde jag med 3kohm motstånd nedstoppat i kontakten, bara för att se om det var problemet. Så har du nåt liggande kan du pilla ner ett o dra lite tejp över när du ändå tar lös givaren o testa köra ett tag och se om samma fenomen återkommer.
HCP skrev: ons 25 jan 2023, 22:15 ..Voltregulator på generatorn som styrs av signal från styrbox, som i sin tur regleras av tempgivaren ..
Om det inte är en total klåpare som konstruerat detta så borde spänningen rimligen bara justeras mellan typ 13.0 och 14.5V beroende på temperatur. Alltså aldrig ner till noll laddström oavsett hur galet temperaturgivaren än mäter. Men det förstnämnda alternativet är i och för sig fullt möjligt :-D
Mjukvarumänniskor har en tendens att göra lösningar som ger upp helt om någon indata är utanför förväntat område. Det fanns ju inte med i kravspecen.. :bored:
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Erik Å skrev: ons 25 jan 2023, 22:39
HCP skrev: ons 25 jan 2023, 22:15 ..Voltregulator på generatorn som styrs av signal från styrbox, som i sin tur regleras av tempgivaren ..
Om det inte är en total klåpare som konstruerat detta så borde spänningen rimligen bara justeras mellan typ 13.0 och 14.5V beroende på temperatur. Alltså aldrig ner till noll laddström oavsett hur galet temperaturgivaren mäter. Men det förstnämnda alternativet är i och för sig fullt möjligt :-D
Mjukvarumänniskor har en tendens att göra lösningar som ger upp helt om någon indata är utanför förväntat område.. :bored:
Jag är programmerare, så den biten känner man till ibland när man skapar buggar :-D

12.8-ish laddade min utan tempgivaren. 14.6 till 14.8 med, så de verkar ha gjort något vettigt.
Eller så är det tillverkaren av generatorn som inte tillåter att den inte går under ~12.5 oavsett vad Volvos ingenjörer har haft för sig :-)
Det skilljer mellan olika motoralternativ med, ford motorerna har mer styrd laddning än vad tex 5-cyl har :-) Läste om det i VIDA för ett tag sedan. dock verkar alla ha den där tempgivaren under batteriet.
Fastnar man på 12.8V (lämpligt för Death Valley) i vår vinterkyla så kommer förmodligen batteriet i praktiken att bli tomt med tiden..
Jodå, jag jobbar just nu med ett felfall som Volvo inte har förutsett och därmed inte kravställt mot sina underleverantörer.
Men nu har vi faktiskt bevisat att det finns! Återstår bara att övertyga kunden :-D
Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Det är en 945 1992 års modell.

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]