- tor 22 sep 2022, 16:06
Om ni märker av låg laddström - testa detta först.
Jag har haft 12.9 till 13 V laddström ett tag och bytte först generator och alla spännare/rullar/remmar. Nu skrek min generator efter hjälp så den behövde bytas ändå, men det löste inte felet. Konstant 12.5 till 13V laddning.
(ja, jag vet att jag blandade ihop ström och spänning när jag skrev initialt, men ni hänger med ändå hoppas jag
)
I batterilådan på våra bilar sitter en tempgivare som rapporterar batteriets temperatur, om det blir för varmt taggar laddningen ner sig till minimi-nivåer. (Vissa motormodeller och/eller årsmodeller verkar sakna den dock)
Samma händer om givaren går sönder, kabeln skavs av eller ärgar sönder vilket är desto vanligare.
Eller att tidigare ägare glömt sätta tillbaka eller inte ens sett den.
Detta sätter också en felkod om att tempgivarens värde är oändligt.
Så har ni det problemet
lyft ur batteriet, ta lös bulten som håller i batteriboxen och lyft försiktigt på boxen och kika under så sitter 2st kablar anslutna till givaren - eller åtminstone ska de sitta där.
Kablarna kommer från samma härva som sitter vid abs-boxen.
Här är givaren markerad i bild. Kolla så du har kontakt, du kan ohm-mäta givaren för att se så den fungerar. Värdet ska vara runt 3kohm vid 20c give or take. Har du 0 eller oändligt är den väck.
99% av er som har problemet har det pga kablarna dock.
Du kan trycka ur givaren underifrån med två små hakar som håller emot.
Efter kabeln är fixad, så kan man se detta på laddningen
Jag har haft 12.9 till 13 V laddström ett tag och bytte först generator och alla spännare/rullar/remmar. Nu skrek min generator efter hjälp så den behövde bytas ändå, men det löste inte felet. Konstant 12.5 till 13V laddning.
(ja, jag vet att jag blandade ihop ström och spänning när jag skrev initialt, men ni hänger med ändå hoppas jag
I batterilådan på våra bilar sitter en tempgivare som rapporterar batteriets temperatur, om det blir för varmt taggar laddningen ner sig till minimi-nivåer. (Vissa motormodeller och/eller årsmodeller verkar sakna den dock)
Samma händer om givaren går sönder, kabeln skavs av eller ärgar sönder vilket är desto vanligare.
Eller att tidigare ägare glömt sätta tillbaka eller inte ens sett den.
Detta sätter också en felkod om att tempgivarens värde är oändligt.
Så har ni det problemet
lyft ur batteriet, ta lös bulten som håller i batteriboxen och lyft försiktigt på boxen och kika under så sitter 2st kablar anslutna till givaren - eller åtminstone ska de sitta där.
Kablarna kommer från samma härva som sitter vid abs-boxen.
Här är givaren markerad i bild. Kolla så du har kontakt, du kan ohm-mäta givaren för att se så den fungerar. Värdet ska vara runt 3kohm vid 20c give or take. Har du 0 eller oändligt är den väck.
99% av er som har problemet har det pga kablarna dock.
Du kan trycka ur givaren underifrån med två små hakar som håller emot.
Efter kabeln är fixad, så kan man se detta på laddningen
If you can´t convince them - confuse them!
Vida/Dice finns i Sundsvall om du behöver hjälp med utläsning...
Vida/Dice finns i Sundsvall om du behöver hjälp med utläsning...
- By pextreme13