Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snartdement
Har haft 2 telefoner, gamla och nya telefonen parade till bilens handsfree tidigare. Nu upptäckte jag att telefonen inte kopplade mot bilen så jag tog bort parningen och har nu försökt para utan resultat ca: 40 ggr.
Jag kommer till att jag får en kod från bilen som jag ska ange i telefonen men sen kommer den obligatoriska meddelandet som i bilden. Efter bilden så finns min telefon valbar men det blir samma fel om igen när jag väljer den. Jag har tagit bort telefonen från bilen och startat om och börjar på nytt med "Lägg till telefon".
Jag har tagit bort minuspolen från batteriet ungefär 30 min, försökt para 2 telefoner som jag vet har parat tidigare och en ny telefon utan resultat.
Har även ändrat i BT inställningar i telefon till de äldsta protokollen och andra BT versioner utan att lyckas para.

Någon som har förslag på något jag kan göra?
IMG_20220914_163925.jpg
IMG_20220914_163925.jpg (110.39 KiB) Visad 945 gånger
Skickat från min KB2003 via Tapatalk

av dannesk
Vet inte hur din bils servicehistorik ser ut men när jag hade min gamla V70 så fick jag iaf mjukvaran för min bil uppdaterad 2ggr vid olika tillfällen av min Volvo ÅF för att jag hade problem med BT uppkopplingen. Uppdateras mjukvaran i telefonen och den inte längre kopplar upp emot bilen så är det nog mjukvarurelaterat kan jag tänka mig.
Tack för svar, den har inte sett en Volvo verkstad sedan 2018 har jag för mig.
Däremot har den senaste telefonen som du nämner fått en hel del uppdateringar.

Men jag tror att min gamla telefon är på samma mjukvara som den var senast när den kopplade till bilen utan problem.

Trist att tappa inbyggda HF men jag får nog koppla samtal vidare med BT HF (AUX) som jag normalt använder för Spotify.
Eller så åker jag till Volvo och hör vad dom vill ha för uppdatering av mjukvaran.

Skickat från min KB2003 via Tapatalk

av Doomis
Det känns som slöseri med pengar och lämna in för uppdatering. Men det är ju förstås dina pengar. Senaste blåtandsversionen i BPM är ju över 10 år gammal!
Det finns heller inget planerat åldrande i själva mjukvaran i BPM som får den att sluta para telefoner helt plötsligt.

Eftersom du även har blåtandstreaming från en annan modul samtidigt kan ju den modulen störa parning. eller andra WIFI signaler. Prova para på ett helt annat ställe och koppla bort den andra blåtanden för att eliminera störningar. Billigt att testa!
Jag gissar på att i slutändan är det telefonerna som felet liggeri annars.
av dannesk
Antingen ligger felet i telefonerna, har man provat flera olika utan resultat så bör inte felet vara sär.
Isåfall bör det vara hårdvaran i bilen eller mjukvaran och för att utesluta det sistnämnda så kan Volvo uppdatera mjukvaran även om det inte skulle finnas någon ny kan det ändå en lösning. Om det är värt att testa kan endast TS bedömma.
Jag fick mjukvaran uppdaterad min 2011 under 2014 samt under 2015 då jag hade fått problem med just uppkopplingen med mobilen med BT. Som jag uppfattade meken som gjorde det då fanns det en uppdaterad mjukvara då.
Detta löste mina problem och samtidigt byttes handsfree micken (eller om det endast var mjukvaran för densamma) i taket som löste problemen med BT uppkoppling samt samtalkvaliteten. Jag hade då testat både med iPhone och Androidtelefoner med samma resultat.
För Sensus finns det flera nya versioner av BT mjukvara som kommit efter 2012. Den installeras inte automatiskt bara för att man gör service hos Volvo. Däremot kan den komma med på köpet när man gör andra åtgärder. Min uppdaterades exempelvis i samband med att jag köpte tillägget som gjorde att jag kunde installera nedladdade kartor från USB-minne, inte bara från DVD-skivor. I samband med det uppdaterades inte enbart navigatorns mjukvara, utan även Bluetooth. Det går att se BT-versionen i displayen, så det vet jag med säkerhet.
av Doomis
Alltså, en installerad mjukvara kan inte gå sönder. Om det inträffar ett mjukvarufel skulle det ha uppdagats långt mycket tidigare. Jag tror inte en sk uppdatering löser problemet över huvudtaget inte heller en omladdning eller en ny BPM, Felet ligger nån annanstans. Om det inte är en störning så misstänker jag att det är behörigheterna i telefonen som inte stämmer.
Nej, när det finns "bäst före" på programvaror är det oftast för att de ska samarbeta med någon annan programvara, och den har förändrats. Något som förstås inte alls är omöjligt i just det här fallet. Men det är redan påpekat ovan.
av dannesk
Doomis skrev:Alltså, en installerad mjukvara kan inte gå sönder. Om det inträffar ett mjukvarufel skulle det ha uppdagats långt mycket tidigare. Jag tror inte en sk uppdatering löser problemet över huvudtaget inte heller en omladdning eller en ny BPM, Felet ligger nån annanstans. Om det inte är en störning så misstänker jag att det är behörigheterna i telefonen som inte stämmer.
Självklart kan mjukvara bli korrupt så att den behöver laddas om, likväl som mjukvaran på telefoner och datorer kan behöva laddas om.
Vet flera som fått laddat om mjukvaran i bl.a. V70 och XC60s där BTn börjat strula och mjukvaran laddats om. Jag har fått mjuvaran i min my17 omladdad pga detta samt att mediasystemet startat om frekvent, omladdning av samma mjukvara löste problemet.

Mjukvarufelet upptäcker man när det blivit korrupt som TS gjort och det uppdagas givetvis inte långt innan den blivit korrupt.

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]