Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus-B
Har en V70 -09 och det visar sig att tidigare ägare på ett företag fått passagerar airbagen bortkopplad och satt in 2 st motstånd för att släcka lampan.
Hittade ett kvitto där det är specat 2 motstånd men var sitter dem.
Vet någon var motstånden sitter ?
Sitter båda på kabeln som varit ansluten i airbagen eller kan det sitta på annat ställe?
av dannesk
Det sitter väl på kontaktstycket som tagits ur airbagen, du måste väl åka in på Volvo och få den inkopplad/inprogammerad sedan så är det papper som ÅF ska skicka in till någon instans att den nu är i drift igen har jag för mig. Så var det iaf på min bil när jag gjorde det men det var flera år sedan.
av Doomis
Det sitter motstånd som simulerar en airbag. Det behövs ingen programmering för att återkoppla airbagen. SRS fattar ju inte om det är en riktig airbag eller inte. Den har ju inga ögon.
Motståndet sitter vid kontaktstycket om man monterat riktiga motstånd. Har man lött på slingan så är det bara firman som lött dit dessa som vet.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Som jag förstår det så är det motstånd vid kontaktstycke men på det kvitto jag hittade är det specat två motstånd.
Kan det sitta två på den kontakten eller ?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Rimligen sitter de på kontakten som förut satt inpluggad i airbagen.
Koppla inte loss motstånden med tändningen på, det blir felkoder som brukar vara svåra att bli av med..
Airbag-styrenheten är långsint och glömmer inte oförrätter lika enkelt som andra styrenheter brukar göra :-D
Användarvisningsbild
av apersson850
Rekommendationen jag har hört är att lyfta av jordledningen till batteriet, göra något annat i tio minuter och sen börja pilla med att koppla ur airbagar. Så gjorde jag när jag behövde lyfta ut en stol, och det ledde inte till några problem alls.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Ok men då förstår jag varför det står 2motstånd.
Batteriet vet jag att jag ska koppla ur en stund innan.
Förra ägaren har skrivit på ett papper där han lovar att inte koppla in airbagen själv men det gäller ju inte mig.
Batteriet ur va 10 min sen bort med motstånden och i med kontakten till airbagen.
Detta borde inte vara några problem.
Användarvisningsbild
av apersson850
Se till att ingen har skallen framför airbagen när du kopplar på spänningen igen, bara. För säkerhets skull, alltså.
EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]